שאלות ומשימות אורייניות
נפתח בהאזנה לשיר "עבדים" של ברי סחרוף, ונבקש מהתלמידים להקשיב ולסמן במקביל על הטקסט, את הדברים להם אנו "מכורים" או "משועבדים" לפי סחרוף.
עבורכם כמורים, ניתן להעמיק ברובדי השיר השונים ובמשמעויותיו בקישור הנ"ל.
עיברו עם התלמידים על מילות השיר ובקשו מהם לשתף את הדברים אותם סימנו, כך שתיצרו על הלוח רשימה של הדברים, או לחלופין הקרינו את מילות השיר בעורך הטקסט וסמנו יחד איתם.
נסו לברר את ההבדל בין עבדות ושיעבוד לאומיים לבין עבדות ושעבוד אישיים, מבחינת המניעים לשעבוד, מידת ויכולת ההתנגדות של המשועבדים וכו'.
חשוב להדגיש כי למול השעבוד, האנשים מבקשים לזכות בחירות מן התנאים והמשימות שנכפות עליהם וכן בחירות לבחור באופן חופשי בכל תחומי חייהם (בהתאם להבחנה שלמדנו בתחילת השיעור).
כעת, נסו למיין את התמונות השונות לפי הקטגוריות הבאות. חשבו – אילו תמונות מייצגות מצב של עבדות ושעבוד לאומיים? ואילו של עבדות ושעבוד אישיים? איזה תמונות מייצגות את ערך החירות על היבטיו השונים?