אל תהיה צודק - דף עבודה

דף עבודה לתלמיד/ה

דיון דילמה: צדק מול שלום

בדף שלפניכם מספר דילמות, בהן מופיעה התנגשות בין ערכים שונים, וביניהם ערכי הצדק והדין (המייצגים למשל ערכים כמו: יושר, שמירת חוק ושוויון), מול ערכי השלום והפשרה (כגון: חברות, נאמנות ושלום בית).

בכל דילמה, תידרשו לנתחה על פי השאלות המנחות, ולהציע שני פתרונות שונים: האחד, המדגיש את ערכי הדין והצדק, והשני המדגיש את ערכי השלום והפשרה.

דילמה 1 – הדילמה של מיכל

יואב, אחד הנערים המקובלים בשכבה, פתח קבוצת ווטסאפ שנקראת "כולם שונאים את דנה". דנה לא צורפה לקבוצה ואין לה מושג על קיומה. כמו רבים בשכבה, גם מיכל צורפה לקבוצה והיא מכירה את דנה מכמה שיעורים משותפים. לאחרונה, מיכל נדלקה על יואב ומנסה למצוא דרך למשוך את תשומת ליבו.

בינתיים בקבוצת הווטסאפ, יואב לועג לדנה ומעודד את החברים בקבוצה לכתוב בדיחות על חשבונה ולהעלות תמונות מביכות שלה. באחת ההפסקות, יואב ניגש למיכל, צחק איתה על אחת ההודעות האחרונות בקבוצה וביקש ממנה שתנסה "להשיג" לו חומרים מביכים נוספים על דנה "המעצבנת הזאת" מאחד השיעורים המשותפים שלהן.

מיכל, חוששת להתעמת עמו אך גם מרגישה מאוד לא בנוח עם בקשתו. בנוסף, לאחר הרצאה שכבתית על בריונות ברשת, היא חשה ייסורי מצפון מעצם קיומה של הקבוצה ומתביישת להסתכל לדנה בעיניים. מיכל חשה מצוקה ומתלבטת כיצד כדאי לה לפעול...

ענו על השאלות הבאות:

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

מיהו בעל הדילמה:

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

מהי השאלה המעשית שבפניה הוא עומד ונדרש להכריע?

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

אילו ערכים מתנגשים לדעתכם בדילמה?

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

הציגו פתרון או הכרעה אפשריים, המדגישים את ערכי הדין והצדק:

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

הציגו פתרון או הכרעה אפשריים, המדגישים את ערכי השלום והפשרה:

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

הגיעו להכרעה קבוצתית: איזו דרך מבין השתיים עדיפה לדעתכם במקרה הנ"ל? מדוע?

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

הציגו מהם היתרונות והחסרונות של הדרך בה בחרתם, לעומת האפשרות השנייה?

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון