משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי

פרשנות הטקסט

המשנה שלפנינו הינה הראשונה במסכת אבות. היא עוסקת בשרשרת המסירה של התורה וביסודות לקיום חברה מתוקנת.

החלק הראשון של המשנה עוסק בשרשרת המסורה המסורתית – ממשה שקיבל תורה בסיני ודרך מסירת התורה מדור לדור. המושג "תורה" הוא בעל שני מובנים:

  1. חמשת חומשי תורה.
     
  2. תורה שבכתב [=חמשת החומשים] יחד עם התורה שבעל-פה [=המשנה, התלמוד ודברי חז"ל]. כיום, יש המאמינים שהתורה כולה ניתנה למשה בהר סיני ויש הסוברים כי התורה התהוותה לאורך השנים על ידי בני אדם שתיעדו את הסיפורים שסופרו בעם ואת החוקים שנוצרו. אלו שתי גישות שונות המעידות על תפיסות עולם שונות.
    תפיסת המשנה היא כמובן תפיסה דתית הרואה את התורה ככזו שניתנה משמיים למשה ומשם עברה מדור לדור, כאשר השינויים והתוספות שכל דור הביא עמו הם חלק מהתפיסה כי התורה כולה, על שלל השינויים שיתרחשו במהלך הדורות, הינה חלק מהתורה שניתנה כבר בסיני. מסכת אבות פותחת בתיאור מסירת התורה מדור לדור מתוך רצון לבסס את דברי החכמים, כחלק מ-"תורה מסיני". תיאור זה נותן לדבריהם תוקף משמעותי.

שרשרת המסירה המתוארת במשנה מסתיימת עם אנשי כנסת הגדולה ועם העקרונות ההלכתיים, החינוכיים וערכיים שהם קבעו למנהיגים שבדורם ושיבואו אחריהם:

"הֱווּ מְתוּנִים בַּדִּין" - פנייה אל הדיינים שלא למהר לחרוץ את הדין אלא לקיים הליך משפטי מקיף ומעמיק.

"הַעֲמִידוּ תַלְמִידִים הַרְבֵּה" - פנייה אל המחנכים המלמדים להרחיב את הלימוד ולא להשאירו לשכבה צרה, מיוחסת, עשירה או אליטיסטית.

"עֲשׂוּ סְיָג לַתּוֹרָה" - פנייה אל פוסקי ההלכה. ה"סייג"- ה"גדר" בלשון ציורית, יוצר גבול ביטחון. הקפת התורה בגדר (סייגים) נעשית על ידי תקנות שקובעים חכמים ובהן יש הגבלות על התנהגויות מסוימות כדי שהאנשים לא יגיעו למצב של עשיית מעשה שאסור על פי התורה.

מעמד הר סיני
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון