קריטריון זה מתייחס ל:
למידה עצמאית ושיתופית
בסיום הספר מוצעת משימת סיכום יצירתית, המאפשרת מבט כולל על כל פרקי הספר בעבודה משותפת של כלל תלמידי הכיתה. ראו כאן (עמ' 253): משימת סיכום.
כמו כן ברוב פרקי הספר מוצעות בסופם משימות לסיכום הפרק. חלקן עשויות גם להשתלב בהצעה שלהלן, לתלקיט משימות הערכה חלופיות מצטברות.
כמובן, אפשר בהחלט – ולעתים אף חשוב – לשלב לאורך השנה גם דרכי הערכה "שגרתיות" הכוללות מבדקים או מבחנים, אולם חשוב לשים שם דגש לא על שינון ובקיאות בלבד, אלא בעיקר על יישום מושגים שנלמדו, זיהוי ובירור ערכים, דיון שיטתי בדילמות (כולל דיון עצמאי בדילמות אקטואליות), ניתוח מקורות בהתאם למיומנויות שתורגלו, הצגה מעמיקה של עמדות והשוואה ביניהן, נקיטת עמדה אישית מבוססת, וכו'.)