אֲשׁוֹרֵר שִׁירָה לִכְבוֹד הַתּוֹרָה

שאלות ומשימות אורייניות

לאחר האזנה ראשונה, נעבור ללימוד הפיוט ולדיון במשמעויותיו.

א. מבינים את מילות הפיוט – שאלון רב-ברירה

בפעילות הראשונה נתייחס להבנת הפיוט ברמה המילולית הבסיסית, דרך משחק שאלות רב-ברירה ("שאלון אמריקאי"). תוכלו לקיים פעילות זו כל אחד לעצמו מול המחשב, או הכיתה כולה יחד.

ב. למידה בחברותא: דף עבודה להבנה ולדיון על השיר

בפעילות השנייה נקיים לימוד בחברותא. נחלק את תלמידי הכיתה לזוגות (חברותות) ללימוד ודיון כללי יותר בתכנים ובמשמעויות של הפיוט.

למורה: השאלות הבאות מצריכות עיון בפיוט וברעיונות העולים בו, ואפשר לחלקן לתלמידים גם כדפי עבודה. במליאה – בבדיקת התשובות לחלק מהשאלות תוכלו לעשות שימוש ב"עורך הטקסט" שבדף היחידה, וכן לקיים בהן דיון כיתתי משותף.

ג. דיון מסכם במליאה

בפעילות השלישית נתכנס חזרה למליאה, ונדון בשאלות מן הלימוד בחברותא ובנקודות כלליות נוספות על רעיונות וערכים מרכזיים בפיוט.

אחרי הלימוד בחברותא תוכלו לקיים חזרה משותפת על חלק מהשאלות, ומתוך כך לדון בנקודות הבאות העולות מתוך לימוד הפיוט.

  1. מה ניתן ללמוד מכך שאדם מקדיש שיר לתורה?
  2. איזו אווירה מורגשת בפיוט? ציינו לפי מה קבעתם.
  3. לאיזה מועד או אירוע נוסף יכול הפיוט להתאים? הסבירו מדוע.
  4. הפייטן מגדיר את פעולתו  כ"משורר" (בשני מובנים: מי שמחבר את השיר ומי ששר). אילו משוררים מן המקרא אתם מכירים? אילו משוררים בני זמננו אתם מכירים? על מה הם בדרך כלל שרים? במה דומה ובמה שונה שיר זה בהשוואה לשירים אחרים?
  5. הפיוט שלפנינו הוא חדש יחסית, וחובר במאה העשרים. קראו על המחבר ועל חייו. מה אפשר ללמוד מזמן חיבור השיר והרקע לכתיבתו על עולם הפיוט? 
  6. הפיוט מרבה להזכיר את ייחודו של עם ישראל כמקבל התורה. מהי לדעתכם המשמעות של היות עם ישראל "עם נבחר" או "עם סגולה" לפי המקרא? האם הביטוי עלול לטפח בו תחושת עליונות, או להטיל עליו יתר-אחריות? כיצד באה לידי ביטוי בפיוט בחירה זו? הסביר
  7. הפיוט מתייחס הרבה לחכמת התורה. איזו חכמה קיימת לדעתכם בתורה? האם ומה יכול אדם ללמוד ממנה על עצמו, על אחרים ועל העולם?
רועה צאן ציור על אריח קרמיקה (אומנות בצלאל), בבית לדרברג בשדרות רוטשילד (פינת אלנבי) בתל אביב
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון