אגרת הרמב"ן לבנו

שאלות ומשימות אורייניות

בחלק זה יתמקדו התלמידים בנושא הכעס.

  1. עברו על האיגרת וספרו: כמה פעמים מופיעה המילה כעס בטקסט?
    א. כמה פעמים מופיעה המילה נחת בטקסט?
    ב. מה ניתן ללמוד מהממצא שגיליתם על תוכן האיגרת?
     
  2. "תִּתְנַהֵג תָּמִיד לְדַבֵּר כָּל דְּבָרֶיךָ בְּנַחַת, לְכָל אָדָם וּבְכָל עֵת וּבַזֶּה תִּנָּצֵל מִן הַכַּעַס, שֶׁהִיא מִדָּה רָעָה לְהַחְטִיא בְּנֵי אָדָם..."
    א. מהו דיבור בנחת? מדוע ממליץ הרמב"ן לבנו לדבר את כל דבריו בנחת?
    ב. מהם החסרונות של הכעס לפי הרמב"ן?  איזה נזק נגרם, לדעתכם, מהכעס, ולמי?
     
  3. "וְכַאֲשֶׁר תִּנָּצֵל מִן הַכַּעַס, תַּעֲלֶה עַל לִבְּךָ מִדַּת הָעֲנָוָה, שֶׁהִיא מִדָּה טוֹבָה מִכָּל המִדּוֹת הטוֹבוֹת".
    א. בדקו במילון: מהי "מידה טובה"? ומהי "ענווה"?
    ב. מדוע אומר הרמב"ן שמידת הענווה היא המידה הטובה ביותר?
    ג. האם אתם מסכימים לקביעה זו? הציעו עוד מידות טובות, וציינו איזו מידה היא הטובה ביותר לדעתכם.
     
  4. "עַל כֵּן אֲפָרֵשׁ לְךָ אֵיךְ תִּתְנַהֵג בְּמִדַּת הָעֲנָוָה, לָלֶכֶת בָּהּ תָּמִיד: כָּל דְבָרֶיךָ יִהְיוּ בְּנַחַת, וְרֹאשְׁךָ כָּפוּף; וְעֵינֶיךָ יַבִּיטוּ לְמַטָּה לָאָרֶץ, וְלִבְּךָ לְמַעֲלָה; וְאַל תַּבִּיט בִּפְנֵי אָדָם בְּדַבֶּרְךָ עִמוֹ".
    א. כתבו במילים שלכם מהן ההנחיות של הרמב"ן להשגת מידת הענווה?
    ב. האם מעשה חיצוני יכול להשפיע על הפנימיות שלנו? הסבירו.
    ג. האם אתם מסכימים עם הנחיות אלו? פרטו.
    ד. הציעו עוד דרכים להשיג את מידת הענווה.
     
  5. "וּתְפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשֶֹיךָ בַּבֹּקֶר וּבָעֶרֶב, וּבָזֶה יִהְיוּ כָּל יָמֶיךָ בִּתְשׁוּבָה... תִּקְרָא הָאִגֶּרֶת הַזֹּאת פַּעַם אַחַת בְּשָׁבוּעַ וְלֹא תִפְחֹת, לְקַיְּמָהּ וְלָלֶכֶת בָּהּ תָּמִיד... לְמַעַן תַּצְלִיחַ בְּכָל דְּרָכֶיךָ...
    א. למה מתכוון הרמב"ן במילים: "וּתְפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשֶֹיךָ בַּבֹּקֶר וּבָעֶרֶב", ומדוע חשוב לעשות זאת?
    ב. למה ממליץ הרמב"ן לקרוא את האיגרת פעם בשבוע?
    ג. חשבו על דבר משמעותי עבורכם, שעל מנת להשיגו, עליכם לשנן אותו פעם אחר פעם. האם זה עוזר? הסבירו.
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון