מקורות נוספים להרחבה
על פי מדרש פסיקתא דרב כהנא (מהד' מנדלבוים) פיסקא ד', "פרה אדומה"
"וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם"ציטוט מפסוק שנאמר על שלמה המלך, שהיה חכם "מכל האדם", כלומר: מכל בני האדם, ואולי אף יותר מאדם ראשון (כפי שמתפרש במדרש). (מלכים א', ה', 11)
– זֶה אָדָם הָרִאשׁוֹן.
ּוּמה הָייתָּה חָכְמָתוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן?
אלא את(ה) מוֹצֵא:
בְּשָׁעָה שֶׁבִּקֵּשׁ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִבְרֹאת אֶת הָאָדָם, נִמְלַךְ התייעץ, שאל לדעתםבְּמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת,
אָמַר לָהֶם: "נַעֲשֶׂה אָדָם [בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ]" (בראשית א',26).
אָמְרוּ לו: אָדָם זֶה, מָה טִיבוֹ?
(נוסח אחר: ריבון העולמים, "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ"? (תהילים ח',5))
אָמַר לָהֶם: אדם זה שאני מבקש לברוא בעולמי, חָכְמָתוֹ תְּהֵא מְרֻבָּה מִשֶּׁלָּכֶם.
מֶה עָשָׂה? [הקדוש ברוך הוא]? –
כִּנֵּס כָּל בְּהֵמָה חַיָּה וָעוֹף וְהֶעֱבִירָם לִפְנֵיהֶם.
אָמַר לָהֶם: מָה שְׁמוֹתָם שֶׁל אֵלּוּ?
וְלֹא הָיוּ יוֹדְעין!
כֵּוָן שֶׁבָּרָא אָדָם הָרִאשׁוֹן, [שוב] כִּנֵּס כָּל בְּהֵמָה חַיָּה וָעוֹף וְהֶעֱבִירָם לְפָנָיו,
אָמַר לוֹ: מָה שְׁמוֹתָם שֶׁל אֵלּוּ?
אָמַר: לָזֶה נָאֶה לִקְרוֹתוֹלקרוא לו (בשם) שׁוֹר, לָזֶה – חֲמוֹר,
לָזֶה – סוּס, לָזֶה – גָּמָל,
לָזֶה – אֲרִי, לָזֶה – נֶשֶׁר, וְכֵן לְכֻלָּם.
זהו מה שכתוב: "וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה" (בראשית ב',20).
– וְאַתָּה מָה שִׁמְךָ?
אָמַר לוֹ: אֲנִי נָאֶהיפה, ראוי, מתאים לְהִקָּרְאוֹת אָדָם.
– וְלָמָּה?
מפני שֶׁנִּבְרֵאתִי מִן הָאֲדָמָה.
– וַאֲנִי, מָה שְׁמִי?
אָמַר לוֹ: לְךָ נָאֶה לְהִקָּרְאוֹת "אֲדֹנָי".
– וְלָמָּה?
שֶׁאַתָּה אָדוֹןשליט לְכָל בְּרִיּוֹתֶיךָהבריות שלך, שנבראו על ידך.
שֶׁאָמַר רב אָחָא: "אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי" (ישעיהו מ"ב,8) –
הוּא שְׁמִי שֶׁקָרָא לִי אָדָם הָרִאשׁוֹן,
הוּא שְׁמִי שֶׁהִתְניתִי קבעתיבֵּינִי וּבֵּין אוּמוֹת הָעוֹלָםכלומר: שמי בקרב כל בני האדם _כפי שאדם הראשון הוא אבי האנושות כולה)..
[...]