אדם הראשון נותן שמות

מקורות נוספים להרחבה

אדם הראשון נותן שמות

על פי מדרש פסיקתא דרב כהנא (מהד' מנדלבוים) פיסקא ד', "פרה אדומה"

 

"וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם"ציטוט מפסוק שנאמר על שלמה המלך, שהיה חכם "מכל האדם", כלומר: מכל בני האדם, ואולי אף יותר מאדם ראשון (כפי שמתפרש במדרש). (מלכים א', ה', 11)

– זֶה אָדָם הָרִאשׁוֹן.

ּוּמה הָייתָּה חָכְמָתוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן?

אלא את(ה) מוֹצֵא:

בְּשָׁעָה שֶׁבִּקֵּשׁ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִבְרֹאת אֶת הָאָדָם, נִמְלַךְ התייעץ, שאל לדעתםבְּמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת,

אָמַר לָהֶם: "נַעֲשֶׂה אָדָם [בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ]" (בראשית א',26).

אָמְרוּ לו: אָדָם זֶה, מָה טִיבוֹ?

(נוסח אחר: ריבון העולמים, "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ"? (תהילים ח',5))

אָמַר לָהֶם: אדם זה שאני מבקש לברוא בעולמי, חָכְמָתוֹ תְּהֵא מְרֻבָּה מִשֶּׁלָּכֶם.

מֶה עָשָׂה? [הקדוש ברוך הוא]? –

כִּנֵּס כָּל בְּהֵמָה חַיָּה וָעוֹף וְהֶעֱבִירָם לִפְנֵיהֶם.

אָמַר לָהֶם: מָה שְׁמוֹתָם שֶׁל אֵלּוּ?

וְלֹא הָיוּ יוֹדְעין!

כֵּוָן שֶׁבָּרָא אָדָם הָרִאשׁוֹן, [שוב] כִּנֵּס כָּל בְּהֵמָה חַיָּה וָעוֹף וְהֶעֱבִירָם לְפָנָיו,

אָמַר לוֹ: מָה שְׁמוֹתָם שֶׁל אֵלּוּ?

אָמַר: לָזֶה נָאֶה לִקְרוֹתוֹלקרוא לו (בשם) שׁוֹר, לָזֶה – חֲמוֹר,

לָזֶה – סוּס, לָזֶה – גָּמָל,

לָזֶה – אֲרִי, לָזֶה –  נֶשֶׁר, וְכֵן לְכֻלָּם.

זהו מה שכתוב: "וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה" (בראשית ב',20).

– וְאַתָּה מָה שִׁמְךָ?

אָמַר לוֹ: אֲנִי נָאֶהיפה, ראוי, מתאים לְהִקָּרְאוֹת אָדָם.

– וְלָמָּה?

מפני שֶׁנִּבְרֵאתִי מִן הָאֲדָמָה.

– וַאֲנִי, מָה שְׁמִי?

אָמַר לוֹ: לְךָ נָאֶה לְהִקָּרְאוֹת "אֲדֹנָי".

– וְלָמָּה?

שֶׁאַתָּה אָדוֹןשליט לְכָל בְּרִיּוֹתֶיךָהבריות שלך, שנבראו על ידך.

שֶׁאָמַר רב אָחָא: "אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי" (ישעיהו מ"ב,8) – 

הוּא שְׁמִי שֶׁקָרָא לִי אָדָם הָרִאשׁוֹן,                  

הוּא שְׁמִי שֶׁהִתְניתִי קבעתיבֵּינִי וּבֵּין אוּמוֹת הָעוֹלָםכלומר: שמי בקרב כל בני האדם _כפי שאדם הראשון הוא אבי האנושות כולה)..

[...]

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון