גֶּשֶׁם בְּעִתּוֹ

פתיחת השיעור

נשמיע לתלמידים רצועת קול של גשם, ללא הסבר מקדים.

רצוי שלא להראות את התמונה המתלווה לפס הקול. 

נאזין בשקט במשך כשלושים שניות עד דקה.

נבקש מהתלמידים לזהות מהו הקול ששמענו.

נשמיע ברקע קולות של גשמים וסופה.

 

נשאל את התלמידים:

  • אילו תחושות, רגשות ומחשבות מעורר בכם הגשם?
  • האם אתם מצפים לגשם? מדוע?
  • האם אתם שמחים כשגשם יורד? מדוע?
  • האם גשם מפריע לכם? במה? (למשל: קור/ התרגשות/ התכנסות פנימה/ חמימות של בית/ רטיבות/ התכרבלות/ סרבול וכד')

 

נזכיר כי אנו חיים באזור בו הגשם לא יורד לאורך כל השנה, וגם בעונת החורף הגשמים לעתים מעטים מהנחוץ לשתייה ולחקלאות.

נציג על הלוח את הפסוק המתאר לבני ישראל את אופייה של הארץ אליה הם עומדים להיכנס בתום נדודיהם במדבר:

 

וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ
אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם.

(דברים, פרק י"א, פסוק י"א)

 

נשאל- מהי ארץ שבה "לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם?"

נעמוד על כך שהכוונה לארץ שכמויות המים שלה תלויות בגשמים, ואין לה מאגרי מים מתוקים גדולים ורבים. נספר כי בימים עברו, ירידת הגשמים, הייתה לא רק ברכה, אלא מצב חיוני וקיומי, שקבע האם יהיה די מזון ושתייה לבני האדם, לבעלי החיים ולגידולים החקלאיים שהיו רוב מזונו של האדם.

 

נבקש מהתלמידים להיזכר בביטויים שונים של חשיבות המים – דמויות, שירים וכד' (חוני המעגל, שירי גשם מהתרבות הישראלית, הביטוי, "גשמי ברכה", המעקב אחר כמויות הגשם שירדו בחדשות, מפלס הכנרת וכד').

נספר כי שירים רבים עוסקים בברכת המים ובתפילה להורדת גשמים – הן בתפילות עתיקות, בפיוטים והן בשירים ישראלים. ועתה, נעבור לשיר ישראלי, שמתייחס גם הוא לגשם.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון