חנה סנש: חשבון נפש בימים נוראים

פעילות חוויה ויצירה 

על תפילת הווידוי

  • בקשו מהתלמידים לחשוב על "מעשה רע" שמישהו יכול היה לעשות כנגדם, ו/או על מעשה רע שנער/ה בגילם יכולים לעשות כנגד אדם אחר.
     
  • שאלו את התלמידים: מה נדרש אדם שעשה מעשה רע כמו אלו שהעליתם, לעשות כדי לכפר על המעשה הרע שעשה? בקשו מהם לנסות ולכתוב במחברתם מעין "מתכון לשלבים" או "רשימת דרישות", ולאחר מכן נסו ליצור יחד רשימת דרישות כללית המוסכמת על הכיתה.
     
  • ניתן להרחיב את המשימה לכדי עבודה בקבוצות – עם דרישה מכל קבוצה להגיע להסכמה על בין 3 ל-5 עקרונות, ולאחר מכן לבקש הצגה מול הכיתה אחריה ניתן להשוות בין דיוני הקבוצות בניסיון להגיע לרשימה כיתתית.
    לאור התוצאות – התייחסו למקומם של הווידוי או ההודאה במעשה בשיח הכיתתי, והרחיבו בהתאם לגבי טיבה של המצווה.

     
  • הווידוי הינו מצווה שמקורה בתורה, לפיה על אדם להתוודות, כאשר ביצע עברה על אחת מהמצוות. אמנם, לא די בווידוי בלבד בכדי לכפר על החטא, אך הוא מהווה חלק מהותי בתהליך, הכולל כמובן את הצורך להפסיק את החטא ולרחוק ממנו, הבעת חרטה והחלטה שלא לשוב ולחטוא בו שוב.
    בתפילת שחרית היומית ובתפילת יום הכיפורים, נאמרת תפילה מיוחדת הנקראת 'וידוי', המונָה רשימת חטאים קצרה, לפי סדר האלפבית. ביום הכיפורים, נוספת לה רשימה ארוכה ומפורטת יותר של חטאים, המסודרת גם היא לפי האלפבית. אמנם, מדובר ברשימה קבועה שאינה אישית, ונכון שסביר שלא כל המתפללים חטאו, בכל העברות הנקובות בה, ולמרות זאת, נהוג לחזור על רשימת החטאים כולה, תוך הכאת החזה מול הלב, כסמל לחרטה.
     
  • כעת, חלקו את את הדף לתלמיד (הורד קובץ).
    עברו את מבנה התפילה ואף קראו עם התלמידים את פתיחתה: "אַתָּה יודֵעַ רָזֵי עולָם וְתַעֲלוּמות סִתְרֵי כָּל חָי: אַתָּה חופֵשׂ כָּל
     חַדְרֵי בָטֶן וּבוחֵן כְּלָיות וָלֵב: אֵין דָּבָר נֶעְלָם מִמֶּךָּ, וְאֵין נִסְתָּר מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ"
  • שאלו את התלמידים:
    מה ניתן ללמוד על דמותו של האל אליו מופנית התפילה, מנקודת מבטו של אדם מאמין? מדוע לדעתם, בחרו לפתוח את התפילה הנקראת "וידוי", דווקא בהצהרה כזו, לפיה האל רואה ויודע הכול?
     
  • בקשו מהתלמידים לעבוד על טקסט התפילה עצמה:
    1. לסמן בצבע את האותיות בסדר האלפבית מתוך רשימת החטאים (את ההופעה הראשונה של כל אות ברשימת החטאים).
    2. סמנו חטאים המוכרים לכם, שקורים בעולמכם (על-ידיכם, על-ידי אדם מוכר, משהו שקורה בארץ או בעולם).
    3. 
    בחרו חמישה חטאים שייתכן וביצעתם במהלך חייכם והסבירו אותם במילים שלכם (לא חייבים לפרט מה בדיוק עשיתם, אלא מהי מהות החטא בעיניכם).
    4. 
    הוסיפו לרשימה חטא שלדעתכם חסר בה (חטא פרטי או ציבורי).


לאחר העבודה העצמאית עם הדף, בקשו מהתלמידים לשתף בחטאים אשר סימנו.

ניתן לשאול:

  • אילו חטאים ברשימה נראו לכם קשים ביותר? האם יש ברשימה חטאים אשר אינם נחשבים כאלו לפי תפיסת עולמכם? מהם? אילו חטאים ביקשתם להוסיף לרשימה? מדוע?
     
  • בנוסף, שאלו מדוע לדעתם, חשו צורך בהרכבת רשימת חטאים כללית וארוכה שכזו, גם כשברור שלא כולם יהיו רלוונטיים עבור כולם תמיד? האם הנוסח הקבוע הזה עוזר או פוגע יותר לדעתכם, בניסיון התפילה והווידוי האישיים של המתפלל? מדוע לדעתכם נהוג שכל הציבור אומר את רשימת החטאים כולה?
     
  • מה לדעתכם המשמעות של אמירת וידוי מסוג זה, דווקא באופן ציבורי?
     
  • האם ישנה חשיבות, לדעתכם, לווידוי דומה גם על מעשים טובים (באופן פרטי או ציבורי) או שווידוי צריך להיות על מעשים רעים בלבד?
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון