וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה

פתיחת השיעור

א.

היכנסו לאתר SIG (הפדרציה היהודית בשוויץ) והציגו בפני התלמידים את הסמליל (הלוגו) הזה שממוקם בראשו:

שאלו:

  • מה תוכלו לומר על הסמליל? ( שפה זרה, אין עברית, ציור של חצי מנורה חצי צלב, הסמל בכחול ולבן)
  • התוכלו לנחש למי שייך הסמל ובאיזו מדינה? רמזים שיעזרו לכם לנחש באיזו מדינה מדובר:
    •  רמז ראשון - "הקשיבו לשיר הדרך לוֶוגִיס" (למורה: וגיס היא עיירה בשווייץ. הרמז הוא סגנון ה"יודל").
    • רמז שני - "רשימת המילים: היידי בת-ההרים, שוקולד, שעונים, צלב על הדגל". 

(התשובה: הפדרציה - ארגון הגג של יהודי שווייץ. על פי שיקול דעתכם, תוכלו בהמשך להרחיב מעט על ארגון זה בעזרת לוויין "מושגים" ביחידה זו).

לאחר הניחושים והקביעה (עיזרו במידת הצורך) שמדובר בשווייץ, השלימו להם את פריטי המידע הבאים: בסמליל יש שתי שפות, גרמנית וצרפתית, שהן השפות הרשמיות של שווייץ. השילוב של מנורה עם צלב הלקוח מדגל שווייץ, מבטא את הקשר בין יהודי שווייץ לבין הארץ שבה הם חיים.

שאלו:

  • לפי הסמליל, מה מרגישים יהודי שווייץ כלפי הארץ בה הם חיים?

ב. 

ספרו לתלמידים שיהודי שווייץ משתלבים היטב בתחומי חיים שונים בה וכי יש ביניהם דמויות שהביאו ברכה מרובה לחברה השוויצרית. בקשו שיכתבו במחברותיהם את הפסוק וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה (בראשית, י"ב, א'-ג'). דונו במשמעות הכללית של המילים.

שאלו:

  • למה מתכוונת אמא כשהיא אומרת "התברכתי בילדים נהדרים"?
  • למה מתכוון אדם שאומר "התברכתי בעובדים מצוינים"?
  • איזו פעילות מבורכת לדעתכם יכולים יהודים שחיים מחוץ לישראל לקיים בארצות שונות? (השאלה מאד כללית ומעורפלת בכוונה. מטרתה ליצור רושם כללי של אפשרות לפעילות יהודית חיובית בעולם)

בקשו מן התלמידים לאייר את הפסוק שכתבו במחברת. לאחר מכן הפנו אותם אל דף העבודה ביחידת הלימוד ואל שאר הפעילויות בה.

בראשית, פרק י"ב, פסוקים א'-ג'

 

וְנִבְרְכוּ בְךָזכו לברכה, למשהו טוב בזכותך כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון