פתיחת השיעור
חלק א.
הציגו על הלוח את הטקסט המרכזי של יחידה זו באופן מבולבל. בקשו מן התלמידים לסדרו מבלי לפתוח תנ"ך, בתוך 2 דקות. הקשיבו לתוצאות השונות ובקשו הסברים מן התלמידים. הציגו על הלוח את הפסוק הנכון: לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי (זכריה, ד', ו').
ודאו שהתלמידים מבינים את כל המילים ובקשו את התייחסותם לפסוק. עודדו אותם לתת דוגמאות למצבים בהם גברה הרוח האנושית על מצוקות שנגרמו על ידי אנשים אחרים (אפשר גם מצבים דמיוניים). אימרו להם: כעת נכיר שיר שנכתב, הולחן ובוצע על ידי יהודים. בהמשך ננסה לחשוב אם אפשר למצוא זיקה בינו לבין הפסוק מספר זכריה.
חלק ב.
מילים: אינה גוֹף
לחן: יאן פרנקל
תרגום: ארקדי חסידוביץ
שָׂדֵה רוּסִי,
לֹא יִשְווּ אֵלֵיךָ
לֹא יְעָרוֹת וְלֹא יָמִים,
אַתָּה עִמִי, הַשָּׂדֵה שֶלִי.
רוּחַ מְצָנֶנֶת אֶת רַקָתִי,
כָּאן מוֹלָדְתִי,
כָּךְ אוֹמִר, לֹא אַסְתִיר:
שָלוֹם לְךָ, הַשָּׂדֵה הָרוּסִי,
אֲנִי שִיבּוֹלְךָ הַדָּקִיק.
קיימו דיון קצר בכיתה:
חלק ראשון: על מה מדבר השיר? (קבלו את כל התשובות) היכן חובר ובאיזו שפה? היכן המולדת על פי השיר? האם זה מפתיע לנוכח העובדה שהשיר נכתב בידיים יהודיות?
חלק שני: ביחידה שלפנינו נעמוד על הזיקה בין שיר זה, לבין הפסוק מספר זכריה. נסו לנחש מהי הזיקה (מטרות משימה זו: לעודד חשיבה מסדר גבוה ובמיוחד לעורר סקרנות).
זכריה, ד', ו'
לֹא בְחַיִל באמצעות כוח צבאיוְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי