פרשנות הטקסט
מתנות ואירועי בידור חברתיים, הם העיקר בהצעה לחג חנוכה מחודש, שנכתב על ידי מרדכי קפלן. בהצעתו בולטת ההתקרבות לחג הנוצרי הפופולרי ולתרבות הצריכה והפנאי האמריקאית. להלן ההתייחסות הרחבה יותר של קפלן לגבי חנוכה:
"את החגים חנוכה ופורים יש לחגוג עם יותר זוהר. כיוון שחנוכה כה סמוך לעונת חג המולד, יש ליצור אותו כחוויה המעניינת והמהנה ביותר עבור הילד היהודי, ממש כפי שחג המולד מעוצב עבור הילד הנוצרי. חג החנוכה, צריך להיות "עונת המתנות". הילדים יצפו בשקיקה למתנות מהוריהם, וההורים יצפו לזאת מילדיהם. קבלה ונתינה של מתנות תורמות לאווירה החגיגית בבית. זו צריכה להיות עונת הביקורים החברתיים, משחקים ביתיים ואירועי אירוח ובידור קהילתיים"
(מרדכי קפלן, יהדות כציווליזציה, 1934, עמ' 451)
השורות הללו מופיעות בספר שמכונה בישראל "יהדות כתרבות" (במקור: יהדות כציוויליזציה: לקראת התחדשות חיים יהודיים-אמריקאים) והוא נמכר באמריקה במהדורות מתחדשות ובאינספור עותקים כבר למעלה מ-80 שנה! אין להקל ראש במידת ההשפעה של הצעת קפלן על הציבוריות היהודית. המחבר שנחשב לאחד ההוגים המשפיעים ביותר ביהדות אמריקה במאה ה-20, קיווה כי עמעום ההיבט הדתי (אף שבעצמו שמר מצוות), יהווה מחסום בפני מגמות של התבוללות בציבורים יהודים שאינם דתיים. קפלן התנגד להתבוללות, מפני שהאמין בשליחות המוסרית של העם היהודי בקרב הגויים.
לתפיסתו, היהדות היא מורשת של עם ולא פרי של ציווי משמיים. ההכרה בקהילה מבחינתו, קדמה להכרה באלוהים. עם זאת, היא לא סתרה את האמונה הדתית ואף היתה משולבת בה. הוא החשיב את המסורת, אך עודד את התאמתה למציאות המשתנה. ציוויליזציה, שיקום תרבותי-חברתי ורנסנס, הן מספר דוגמאות לביטויי מפתח במשנתו. בה בעת, הושפע קפלן, מעליית האנטישמיות הרצחנית באירופה, היבשת בה נולד. כיהודי-גולה רבים אחרים, כָּמהּ לשילוב של הומניזם עולמי עם ייחודיות יהודית. זהו הרקע להתייחסותו לחג החנוכה. הקטע הקצר הזה בספרו עב הכרס, שרק חלקים ממנו תורגמו לעברית, מבטא היטב את שני צדי המטבע: השאיפה לחבב את המעשה היהודי על ילדי ישראל מחד גיסא, והתקרבות אל החברה האמריקאית (והנוצרית) מאידך גיסא.