נקודות לדיון ולהעמקה
1. בשנות משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, שחורים לא הורשו להשתתף בספורט מקצועני ובנבחרות הייצוגיות. שחקני רוגבי יהודים נקטו עמדה ופעלו לביטול המנהג הגזעני.
האם לדעתכם היה עליהם לוותר על מקומם בנבחרת כל עוד לא שותפו בה שחורים?
2. הקשיבו למילים של "שיר הדגל" מאת זאב ז'בוטינסקי. כמו בשיר המכביה של נעמי שמר, גם בשיר של ז'בוטינסקי, יש למכבים תפקיד.
אילו מסרים מעביר ז'בוטינסקי באמצעות "המכבי"? עימדו על נקודות הדימיון והשוני, הבין מסרים אלה, לבין המסרים בשיר של נעמי שמר.
3. יש המותחים ביקורת על המכביה שמכונה גם "האולימפיאדה היהודית" וטוענים שאין לקיים אירוע ספורט שמבחין בין יהודים ללא יהודים. המצדדים בה, טוענים כי זו הזדמנות להפגיש את יהודי התפוצות עם היהודים בישראל, לקרב לבבות ולתת תחושת שייכות גם ליהודים שאינם גרים בארץ.
מהי עמדתכם בעניין?
מילים ולחן: נעמי שמר
יותר מהר
יותר גבוה
יותר יפה
יותר חזק
היטב לרוץ
היטב לקלוע
ולנצח במשחק
מכל ארבע רוחות שמיםצפון, דרום, מזרח ומערב.
כולכם שלום כולכם אחי
אלפי ברכות אלפי ידיים
ועם ישראל חי
השמש עוד מעט תופיע
הנה מה טוב ומה נעים
הלב נפתח כמו גביע
אל השמים הגבוהים
בכל הלב
בכל הכח
והרצון והשרירים
המכבים יודעים לשמוח
המכבים שרים
מכל ארבע רוחות שמים
כולכם שלום כולכם אחי
אלפי ברכות אלפי ידיים
ועם ישראל חי