אִם אֵין אֲנִי לִי – מִי לִי?

מקורות נוספים להרחבה

לכל זמן ועת לכל חפץ

לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים

ב        עת ללדת                ועת למות,

          עת לטעת               ועת לעקור נטוע.

ג        עת להרוג                ועת לרפוא,

          עת לפרוץ               ועת לבנות.

ד        עת לבכות               ועת לשחוק,

          עת ספוד                 ועת רקוד.

ה        עת להשליך אבנים,  ועת כנוס אבנים,

          עת לחבוק               ועת לרחק מחבק.

ו        עת לבקש                 ועת לאבד,

          עת לשמור               ועת להשליך.

ז        עת לקרוע                ועת לתפור,

          עת לחשות              ועת לדבר.

ח        עת לאהב                ועת לשנוא,

          עת מלחמה             ועת שלום.

(קהלת, פרק ג')

שאלות:

  1. קראו את הפסוקים בקול.
  2. תנו דוגמא לכל אחת מה"עתים" המתוארים בפרק. למשל - מתי מתאים לחבק ומתי מתאים לרחוק מחבק?
  3. חברו "עת" משלכם: עת ל.... ועת ל......
  4. האם לדעתכם יש זמן לכל דבר בחיים? תנו דוגמאות מחייכם.

דאגה לקהילה – לבאים אחרינו

סיפור: חוני המעגל ועץ החרוב (מתוך ספר האגדה);  עיבוד לילדים – אורי אורבך

מקורות הסיפור: תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כג, עמוד א

 שאלות:

  1. קראו את סיפורו של חוני.
  2. קראו שוב את המשנה "אם אין אני לי..."
  3. מהו האתגר אתו התמודד חוני?
  4. בחרו היגד מהמשנה המתאר את מעשיו של חוני.

אִם אֵין אֲנִי לִי – מִי לִי?

משנה, מסכת אבות, פרק א', משנה יד'

 

הוּא (הלל הזקן) הָיָה אוֹמֵר:

אִם אֵין אֲנִי לִיאפעל למעני, עבור עצמי – מִי לִי?

וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִיכשאני דואג לעצמי בלבד או לבדי – מָה אֲנִי?מה ערכי?

וְאִם לֹא עַכְשָׁיו – אֵימָתָי?

 

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון