שאלות ומשימות אורייניות
1. נקרא יחד עם התלמידים את המשנה (מופיעה גם בצד השמאלי של הדף) ונוודא כי התלמידים מבינים את המשמעות המילולית של המשנה ונבאר מילים קשות, במקרה הצורך.
2. נספר על דמותו של הלל הזקן:
הלל הוא מהחכמים הבולטים ביותר בתקופת המשנה. הכינוי “זקן" ניתן לו לא בשל גילו, אלא בשל חכמתו ומעמדו.
הלל הזקן נולד בבבל למשפחה שיוחסה לצאצאי דודִ המלך, ובצעירותו עלה לארץ ישראל כדי ללמוד תורה. אגדות אחדות מספרות שכאשר התחיל הלל את לימודיו, היה עני מאוד, אבל עשה הכול כדי ללמוד תורה. לימים היה לחכם גדול בתורה והתמנה לנשיא הסנהדרין.
הלל הזקן ידוע בסבר הפנים היפות, בהם פנה לכל אדם ובסבלנותו כלפי כל אדם: מסופר שפעם הגיע אליו גֵר שביקש ללמוד את התורה כולה כאשר הוא עומד על רגל אחת. הלל סיכם את תוכן התורה במשפט אחד: “מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך". קביעה זו הייתה נר לרגליו של הלל הזקן ביחסיו אל כל אדם שנקרא בדרכו.
3. נעמוד על הניסוח הייחודי של המשנה ומשמעותו:
4. דף העבודה ודיון מסכם לעבודה בזוגות
מה, לדעתכם, חיובי ומה עלול להיות בעייתי בתפיסות "אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי", "וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי"?
הוּא (הלל הזקן) הָיָה אוֹמֵר:
אִם אֵין אֲנִי לִיאפעל למעני, עבור עצמי – מִי לִי?
וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִיכשאני דואג לעצמי בלבד או לבדי – מָה אֲנִי?מה ערכי?
וְאִם לֹא עַכְשָׁיו – אֵימָתָי?