פעילות חוויה ויצירה
חלק מרכזי בתהליך ההתבגרות ויצירת הזהות האינדיבידואלית מתוך קבוצת השווים או החברה בתוכה גדלנו, קשור לבירור שאלות ערכיות ומוסריות, המעסיק תדיר את המתבגרים, כגון: מה מייחד אותי? מי אני? מהם הדברים שחשובים לי? עם מי אני בוחר/ת להתחבר? על אילו עקרונות אני מוכנ/ה להיאבק, ומדוע?
דרך נהדרת לעסוק ולגלות את הערכים החשובים לנו, היא באמצעות העלאת דילמות מוסריות, המעוררות דיון ערכי מורכב, באמצעותו מגלים המתבגרים כי עליהם "לברור ולהכריע" כדברי בובר, ומתוך כך "מתחיל להיגלות מי הוא האיש הזה".
ראשית, עשו עם התלמידים בירור סמנטי קצר באשר למושגים הבאים:
ערך – אידיאל לפיו מעצבים לעצמם בני אדם מדד מוסרי התנהגותי. אדם יהיה מוכן לוותר על עקרונות חשובים לו, בכדי ליישם בחייו ערכים אותם הוא מגדיר לעצמו כעליונים. למשל: הצלחה היא ערך עליו ייתכן ואדם כלשהו יבחר לוותר כדי שלא לפגוע בערך של יושרה, אם הוא חשוב לו יותר.
דילמה - בעיה (או שאלה) אשר יש בה התנגשות בין שני ערכים (או בין ערך לאינטרס) או יותר, ודורשת מהאדם הכרעה מעשית (החובה לבחור באפשרות אחת למול האחרת).
מהם הערכים החשובים לכם? אלו שעבור מימושם תהיו מוכנים גם לוויתורים.
בחרו מתוך הערכים הבאים, את 3 הערכים החשובים לכם ביותר: