לַמְּדֵנִי, אֱלֹהַי

שאלות ומשימות אורייניות

  • נקריא את מילות השיר בקול – חשוב שהקריאה תעשה על ידי המורה, כדי לשמור על רצף קריאה ועל הגייה נכונה.
  • נוודא שהתלמידים מבינים את מילות השיר.
  • נתמקד בבית הראשון.

נשאל – המשוררת מבקשת ללמוד כיצד לברך ולהתפלל. האם לדעתכם ברכה והודיה דורשות לימוד? האם אין אנו מודים ומתפללים באופן טבעי?

  •  נפנה לבחון מה הם הנושאים שעליהם מבקשת לאה גולדברג להודות ולהתפלל:

עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל,

עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל,

עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּשׁ, לִנְשֹׁם,

לָדַעַת,

לְיַחֵל,

לְהִכָּשֵׁל.

נשאל – על מה מהדברים הללו חשוב בעינכם להודות, ומדוע?

  • האם שימוש בחושים הוא בעינכם "חירות"?

נעמוד על כך שהחושים שהם חיוניים לתפקוד שלנו נתפסים לא-פעם כמובנים מאליהם, בעוד שהם המאפשרים לנו לחיות ולממש את רצוננו.

  • מדוע, לדעתכם, מודה השיר על האפשרות להיכשל? 

ייתכנו כמה תשובות לשאלה זו, לדוגמה: הכישלון עשוי להביא אתו אפשרות ללמוד מטעויות העבר. הכישלון הוא ביטוי לפעולה ולמעורבות בחיים ולכן הוא חלק מחוויית החיים במלאותם (בבחינת, "מי שלא עושה לא טועה").

  • נבקש מהתלמידים לקרוא את הבית הראשון פעם נוספת ולבחור פרט שהם רואים חשיבות בהודיה עליו. 
  • נשתף בבחירותיהם של התלמידים ונבקש מהם לנמק את הבחירה שלהם. 
  • נקשר בין הבחירות שלהם לבין פעילות הפתיחה: היכולת להודות על הפרטים בחיים שלכאורה הם יומיומיים ושגרתיים. הודיה המאפשרת לחוות את היומיום באופן עמוק ושמח. 
  • נפנה לעבודה עם דף העבודה.
  • דף העבודה כולל: פרשנות השיר - התאמת פירושים לשורות מהשיר וכתיבת פירוש אישי. 

תכני השיר ורלבנטיות שלהם לעולם התלמידים - התייחסות לברכה, לתפילה, ברכה ותקווה לעתיד בשיר ובעולמם של התלמידים.  

  • מומלץ לאפשר לתלמידים לעבוד בזוגות, על-אף שחלק מהמשימות אישיות. אנו סבורים שעבודה בחברותא [=בזוגות] מאפשרת הבהרה של העולם האישי. בנוסף, לימוד שכזה מאפשר שיתוף והיכרות מכבדת ומעמיקה בין התלמידים.
  • בתום שלב זה נערוך אסיף של תובנות ודיון בעקבות דף העבודה.  

אסיף

  • נאסוף מהתלמידים את תשובותיהם לסעיף ו'.
  • נבקש הצעות לשירים מעודדים שהציעו התלמידים בסעיף ד'.
  • נערוך רשימה של הודיה על-פי סעיף ה'.

למדני אלוהי

"כתבי לאה גולדברג", כרך שני, ספריית הפועלים

לַמְּדֵנִי, אֱלֹהַי, בָּרֵךְ וְהִתְפַּלֵּל

עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל,

עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּשׁ, לִנְשֹׁם,

 לָדַעַת, לְיַחֵל, לְהִכָּשֵׁל.

 

לַמֵּד אֶת שִׂפְתוֹתַי בְּרָכָה וְשִׁיר הַלֵּל

בְּהִתְחַדֵּשׁ זְמַנְךָ עִם בֹּקֶר וְעִם לֵיל,

לְבַל יִהְיֶה יוֹמִי הַיּוֹם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם,

לְבַלשלא, פן יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל.

 

" וּבְטוּבוֹ מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׁה בְרֵאשִׁית." (ברכת "יוצר האור" בתפילה)

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון