סיכום שיעור
סיפור האגדה המרגש שלמדנו עוסק בשני ערכים מרכזיים, שיכולים להיראות כמנוגדים, אך למעשה הם משלימים זה את זה: מצד אחד ערך השוויון – הבא לידי ביטוי בכך שהמורה פותח את שערי בית הספר לבני עשירים ולבני עניים כאחד, ובכך שדווקא תפילתו של שליח הציבור / המורה הפשוט, נענית, ולא תפילתו של רב, שהיה מפורסם ומהולל. ומצד שני – ערך השונות. תלמידים מסוימים מסוגלים להתרכז במשך זמן ארוך, ולהתמיד בלימודם, ואחרים מתקשים בכך. המורה מתייחס באופן אישי לתלמידיו ומאפשר למתקשים לקחת הפסקות ולהביט בדגים, מה שמאפשר להם לחזור וללמוד בכוחות מחודשים.
הסיפור מעודד שיטות חינוכיות הדוגלות ברעיון של "חנוך לנער על פי דרכו"- מתן מקום ותשומת לב לצרכיו האישיים של כל תלמיד בסבלנות ובאהבה. זאת, על מנת שיוכל להתפתח באופן מלא כאדם, למצות את הפוטנציאל היצירתי שקיים בו ולחוות הצלחה שתלווה אותו בהמשך החיים. המספר התלמודי מבטא גישה זו דרך סיפורו של מלמד התינוקות, שליח הציבור, והעמדתו אל מול דמותו של רב: מצד אחד, רב המכובד ומפורסם, סמכות הלכתית ורוחנית ואדם קפדן ומחמיר, ומצד שני, שליח ציבור ומורה, שאינו נושא בשום תפקיד דתי רשמי, שדווקא תפילתו הפשוטה מביאה לתוצאות הרצויות. זוהי דרכו של המדרש לומר שהאידיאל החשוב והראוי באמת אינו הכבוד, הפרסום והמעמד הרם, אלא יחס האדם לזולת ומידת הקשבת המורה והמנהיג לתלמידיו. מכאן אנו יכולים ללמוד על חשיבותם של ערכי השוויון, הסבלנות והפתיחות בעולם של מחברי המדרש.