מוֹזֵסוִויל

מקורות נוספים להרחבה

מקור ראשון:

"מתוך חיבת ציון וירושלים, קראו יהודי הגולה את שמותיהן, על ארצות וערים שבהן הקימו בתים גדולים לתורה או שמצאו בהן קצת מנוח בנדודיהם וטלטוליהם [...] היו מיהודי הגולה, אשר מרוב אהבתם את קהילותיהם, היו מדביקים בהן כינויים אלה. והיו עדות שלא הסתפקו לגביהן בשמות לוייה, אלא קראו עליהן את השם המפורש: ירושלים"

(טוביה פרשל)

הסבר:

יהודי הגולה אשר נצרו בלבם את זכר ירושלים, נהגו להסמיך את שמה למרכזים יהודיים בהם התקיימו לימודי תורה, יצירה תרבותית יהודית ותקופות של שקט יחסי. פרט למוזסוויל, הלוא היא ירושלים דארגנטינה (של ארגנטינה), יש דוגמאות רבות נוספות. למשל: סלוניקי היא ירושלים דבלקן, תטואן היא ירושלים דמרוקו, לובלין היא ירושלים של פולין ועוד ארוכה הרשימה.

שאלות מנחות:

  1. האם לדעתכם, הסמכת השם ירושלים למרכז יהודי בתפוצות כיום, תומכת ברעיון הציוני או מרחיקה ממנו?
  2. האם מנהג כזה יכול להתקיים גם כיום, כשמדינת ישראל קיימת? אם לא, מדוע? אם כן, באילו נסיבות?
מגדל דוד
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון