פתיחת שיעור
נחלק את השיר לשני חלקים, החלק עם השירה, והחלק האחרון, המבוסס על מנגינה ללא מילים. הַתחילו את השיעור עם השמעת השיר באנגלית, כשהטקסט המלא בתרגומו העברי, יהיה לנגד עיני התלמידים.
מִי בָּאֵשׁ
מילים ולחן: לאונרד כהן
תרגום: יהונתן נדב
וּמִי בָּאֵשׁ, מִי בַּמַּיִם,
מִי לְאוֹר יוֹם, מִי לְעֵת לַיִל,
מִי בַּחֲרִיצַת מִשְׁפָּט, מִי בְּיִסּוּרִים מָרִים,
מִי בְּיוֹם אָבִיב זוֹהֵר־זוֹהֵר,
מִי לְאַט מְאֹד יִתְפּוֹרֵר,
וּמִי, מִי הוּא שֶׁקּוֹרֵא לִי?
וּמִי בִּמְעִידָה קְטַנָּה, מִי בְּכַדּוּרֵי שֵׁנָה,
מִי בְּעוֹל הָאַהֲבָה, מִי בַּחֲבָטַת אַלָּה,
מִי בָּרַעַשׁ, מִי בְּאַבְקָה,
מִי בִּגְלַל הַחַמְדָנוּת, מִי בִּגְלַל רָעָב פָּשׁוּט,
וּמִי, מִי הוּא שֶׁקּוֹרֵא לִי?
וּמִי בְּהַשְׁלָמָה שְׁלֵוָה, מִי בִּתְאוּנָה קְרוֹבָה,
מִי יָחִיד בִּבְדִידוּתוֹ, מִי אֶל מוּל בָּבוּאָתוֹ,
מִי בְּמִצְוַת גְּבִרְתּוֹ, מִי בְּמוֹ יָדָיו,
מִי אָסוּר בִּכְבָלָיו, מִי בְּכוֹחַ רַב,
וּמִי, מִי הוּא שֶׁקּוֹרֵא לִי?
עיצרו לפני חלקו האחרון של השיר ושאלו את התלמידים על מה מדובר בשיר עד כה? מי לדעתם כתב את השיר? מדוע הוא באנגלית? מומלץ לבצע משימה זו גם במחברת.
לאחר מכן, אימרו לתלמידים: כעת נשמע את חלקו האחרון של השיר. עליכם להיות מרוכזים מאד כי אין בו מילים.
האזינו ורשמו במחברת: - אלו רגשות מעורר חלק זה של השיר? - מה לדעתכם תפקידו של חלק זה? ערכו דיון בכיתה על האווירה שיוצר השיר ושאלו את התלמידים, מה לדעתם הקשר בינו לבין יום הכיפורים? אם כל הצלילים בקטע מוסיקלי נשמעו הרמוניים? או שהיו בהם גם צליל או שניים צורמים?
הציגו בפני התלמידים את תמונתו של לאונרד כהן וספרו להם כי הוא מחבר השיר. שאלו אותם אם שמעו עליו? האם הם מכירים משהו מיצירותיו? הפנו אותם אל הפעילות הראשונה והשניה.