מֵעַל פִּסְגַּת הַר הַצּוֹפִים

שאלות ומשימות אוריינות

  • נשאל את התלמידים:

מתי לאחרונה חשו געגוע? (לאדם רחוק, למקום שעזבו). 

איך היו מרגישים אילו התאפשר להם לחזור אל אותו האדם או המקום?

  • נספר לתלמידים:

את הרקע ההיסטורי של השיר, נספר כי השיר נכתב בתקופה שבה חזרו יהודים לירושלים, אך חיו בעיר תחת שלטון המנדט הבריטי. השיר מבטא את אהבת העם היהודי לבירת הנצח שלו, אליה התגעגע במשך דורות.

  • נקרא ונפרש את השיר:

האם ישנן מילים שאיננו מבינים? מה מבקש המשורר להביע?

  • משימה:

במשך דורות התגעגעו יהודים לארץ ישראל וחיכו לחזור לציון.

נבקש מהתלמידים- מצאו את המילים המבטאות כיסופים אלו בשיר.

  • נשאל את התלמידים:

מהו המצב המתואר בבית השני בשיר, מה מפתיע בו?  

המשורר השב לציון מתאר מצב שלא ציפה לו: אין שלום בין הבנים הגולים ששבו לירושלים. כיצד להערכתכם מרגיש המשורר?

  • נחשוב יחד:

מה לדעתכם מפריד בין הקבוצות השונות? מדוע אין שלום ביניהן?

כיצד לדעתכם יכולה ירושלים לחבר בין בניה? מה לדעתכם יכול להביא את השלום בין הקבוצות השונות?

  • נתבונן בסוף כל בית בשיר ונסמן:

מה מבטיח המשורר? מהן משאלותיו?

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון