הלכה ואגדה

נקודות לדיון ולהעמקה

אחד האפיונים שנותן ביאליק, ליחס שבין ההלכה והאגדה, הוא היחס שבין דיבור למעשה, אך דווקא מתוך הבדל זה ביאליק מעודד את הקשר והתלות ביניהם.

בחלק זה נתמקד ביחס שבין דיבור למעשה במקורות שונים.

למורה: מומלץ לחלק את הכיתה לחברותות או קבוצות לימוד על פי הטקסטים השונים.

מקור א'   

  1. "שִׁמְעוֹן בְּנוֹ [של רבן גמליאל] אוֹמֵר, .... וְלֹא הַמִּדְרָשׁ הוּא הָעִקָּר, אֶלָּא הַמַּעֲשֶׂה". [אבות , א, יז]
  2. שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת  [אבות, א' טו']
  • הסברו את חלקי המשניות שצוטטו לעיל.
  • ציינו את הקשר בין שתי המשניות.
  • מצאו משפט בדבריו של ביאליק התואם את עמדת המשניות.

מקור ב'

"אחד הדברים אותם בני האדם אוהבים לעשות זה לדבר. תמיד נמצא מה לומר, על מה להגיב ועל מה להעביר ביקורת. כמו כן, אנשים אוהבים לדבר גם על הצפיות שלהם, לדבר על החלומות שלהם, לדבר על: "איך היינו רוצים שיראו הדברים". לדבר, לדבר ולדבר. אבל – מה אנו עושים?
המשנה מלמדת אותנו שצריך לחשוב אחרת. אנו צריכים להתחיל להעמיד במרכז חיינו את העשייה ולא הדיבור. עלינו להתרגל להעביר את כל הביקורות והחלומות שלנו ממוקד הדיבורים אל הצד המעשי. כאשר אנחנו רוצים שהדברים יהיו אחרת, כאשר יש לנו ביקורת על הנעשה, צריכים לחפש ולמצוא את הדרכים והמקומות בהם אנחנו יכולים להשפיע ולשנות בפועל."

הרב שי פירון, "ולא המדרש עיקר אלא המעשה" מתוך אתר כיפה

יש אנשי חזון ויש אנשי מעשה...
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון