המורות הראשונות בהיסטוריה

דף עבודה לתלמיד/ה

מי אתן שפרה ופועה?

התורה מזכירה את המיילדות העבריות שהיו במצרים, את פועלן החשוב בהצלת הילדים ואף נוקבת בשמותיהן.

נתחקה תחילה אחר הפסוקים במקורם כדי להבין את פועלן:

יג וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְעבודה קשה שוברת את הגוף .  יד וַיְמָרְרוּ אֶת-חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל-עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֵת כָּל-עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר-עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ.  טו וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה.  טז וַיֹּאמֶר בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת בזמן שאתן מיילדות את הנשים העבריות, מסייעות בלידתן וּרְאִיתֶן עַל-הָאָבְנָיִםפירוש 1: בתקופת התנ"ך, מקום ישיבה לאישה בזמן הלידה, העשוי שתי אבנים, אחת בכל צד. (יש לקרוא אובניים) פירוש 2: מכשיר בצורת גלגל המשמש קדרים זה כחמשת אלפים שנים ליצירת כלי-חרס. אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָההניחוה לחיות, השאירו אותה בחיים. .  יז וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלֹהִיםלשון יראה ופחד. המושג "יראת אלוהים" מבטא דבקות בצו האל. ("לא תרצח"), יראה מאלוהים ולא מפרעה. וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת-הַיְלָדִיםהחיו את הבנים, בניגוד לצו פרעה..  יח וַיִּקְרָא מֶלֶךְ-מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת וַיֹּאמֶר לָהֶן מַדּוּעַ עֲשִׂיתֶן הַדָּבָר הַזֶּה וַתְּחַיֶּיןָ אֶת-הַיְלָדִים.  יט וַתֹּאמַרְןָ הַמְיַלְּדֹת אֶל-פַּרְעֹה כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּת הָעִבְרִיֹּת  כִּי-חָיוֹת הֵנָּהמלאות חיים וכוח ואינן זקוקות למיילדת, ולכן יולדות בלעדינו. 'חיה' בלשון חז"ל הוא גם שם נרדף ליולדת. בְּטֶרֶם תָּבוֹא אֲלֵהֶן הַמְיַלֶּדֶת וְיָלָדוּ.  כ וַיֵּיטֶב אֱלֹהִים לַמְיַלְּדֹת וַיִּרֶב הָעָם וַיַּעַצְמוּ מְאֹד.  כא וַיְהִי כִּי-יָרְאוּ הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלֹהִים וַיַּעַשׂ לָהֶם בָּתִּיםזכו למשפחות גדולות ומיוחסות..

                                                                   (שמות, א', י"ג- כ"א)

"בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת, וּרְאִיתֶן עַל-הָאָבְנָיִם, אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה" פרעה והמיילדות
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון