לָמָה נִקְרָא שְׁמָהּ הֲדַסָּה

פתיחת השיעור

בפתיחת השיעור נרצה להגיע מהדס להדסה, כדי לעמוד על תכונותיה הייחודיות של גיבורת מגילת אסתר. בהמשך נחשוף בפני התלמידים את הקשר בין הדסה מן המגילה לבין הארגון הציוני "נשות הדסה". ניכנס לכיתה כשבידינו ענפים של הדס, ונבקש מן התלמידים לאפיין אותם (גמישים, ניחוח עדין, עלים חלקים ויציבים, טעם תפל, כשמנערים אותם משמיעים רחש עדין ונעים וכו'). אפשרות אחרת, באין צמח טרי, היא להתייחס לתמונה של ההדס (נראה רענן, שופע עלים, מערך עלים מעניין וכו'). נפנה את התלמידים למקור בזכריה, א', ח' ונבקש מהם לזהות לְמה משול צמח ההדס שם. אחר כך נרשום על הלוח "שאלת היגיון" ונבקש מן התלמידים להשלים: אם צדיק = הדס; צדיקה = ? . כאן ניתן לשאול את התלמידים: "מי מכיר את טיפת חלב"? "את בית חולים הדסה?" ולעודדם לנחש מה הקשר בין מוסדות אלו לבין גיבורת המגילה.

נפנה את התלמידים לשתי הפעילויות הראשונות: הקמת הארגון של "נשות הדסה" ומדרש סמל

הדס
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון