מקורות להרחבה ולהעשרה
ארבעת הבנים בשירים ישראליים
ניתן לחלק את הכיתה לארבע קבוצות, כל קבוצה תאזין לשיר אחר ותדון בו. כל שיר מתייחס לאחת מדמויות הבנים בהגדה.
בסיום ניתן לקיים דיון מסכם במליאה.
1.
חכם ביום וחכם בלילה
מילים: נאור סינואני
לחן: דובי זלצר
להאזנה לחץ כאן
הוא היה חכם ביום
והיה חכם בלילה.
הוא ידע מה יש למטה
וידע מה יש למעלה.
הוא הבדיל בין אור לחושך,
בין לבן ובין שחור
והבין מה לפנים
וגם ניחש מה מאחור.
- זה קשה. זה מסובך!
- אך הוא היה חכם כל כך.
הוא היה חכם בבוקר
וחכם בצהריים.
הוא הבחין בין יום ולילה
ובין ארץ ושמיים,
והבדיל בין סוס אציל
לבין גדי לבן וצח,
ובין כוס פשוטה של מים
לבין יין משובח,
- זה קשה, זה מסובך,
- אך הוא היה חכם כל כך.
כן, הוא היה חכם בלילה
והיה חכם ביום
והבדיל, בדרך כלל,
בין מלחמה לבין שלום.
לפעמים ידע אפילו
להבדיל בין טוב לרע.
בקיצור: חכם כמוהו
לא היה ולא נברא!
במה מתבטאת חכמתו של החכם?
2.
ילד אתה שואל
מילים ולחן: עוזי חיטמן
ילד אתה שואל
ואבא לא תמיד יודע
ילד רוצה תשובה
ואבא לא תמיד מוצא
זה נכון, שאבא יודע לשחק
ולבנות ארמונות על המים
הוא ממציא ספורים ואתה צוחק
והאור מתמלא בעיניים
אך עם יד הלב
גם אם זה כואב
אבא לא יודע הכל
תדע ילדי כשרק תהיה גדול
ילד אתה שואל...
זה נכון שאבא יודע לצייר
חלומות שעפים בשמיים
הוא איתך מטייל בעולם אחר
ושומר בשבע עיניים
אך עם יד על הלב
גם אם זה כואב
אבא לא יודע הכל
תדע ילדי שרק תהיה גדול
ילד אתה שואל...
זה נכון שאבא יודע ללטף
לרפא כל כאב שמופיע
ובסוף היום גם אם הוא עייף
הוא ממשיך עוד סיפור להשמיע
אך עם יד על הלב
גם אם זה כואב
אבא לא יודע הכל
תדע ילדי שרק תהיה גדול
ילד אתה שואל...
3.
סימנים של דרך
מילים ולחן: אביהו מדינה
להאזנה לחץ כאן
יושב חושב על אבא
כל שבי אמר
בשבט פיו היכני
מוסר לי מסר
יושב חושב כי אבא
תמים היה וחם
ישר לבב עם אלוהיו ועם אדם
וטוב היה לאבא
בדרך בה בחר
בתורתו בוטח
אמונתו שמר
סור מרע ועשה טוב
ברוך תהא אז שבעתיים ושכרך לרוב
ברך אל שמיים על לחם ומים
כך אמר לי אבא תם וישר
ברך אל שמיים על לחם ומים
כך אמר לי אבא תם וישר
יושב חושב על דרך
בה אני הולך
הזוהי דרך מלך שבה אשרך
האם היא תובילני אל התהילה
הזה אני מוביל הדרך או היא מובילה
ושוב חושב על אבא סימן שלי נתן
סימנים של דרך אל עדן הגן
סור מרע ועשה טוב
ברוך תהא אז שבעתיים ושכרך לרוב
ברך אל שמיים על לחם ומים
כך אמר לי אבא תם וישר
כיצד מתואר האבא התם בשיר זה? במה מתבטאת תמימותו?
מה למד הבן מדמותו של האב?
4.
אני רוצה להיות רשע
מילים: ירון כפכפי
לחן: רמי קלינשטיין
להאזנה לחץ כאן
האדם המציא גלגל, האדם הצית גם אש
האדם מפליג בים, גם לעוף הוא מבקש
אך מכל החידושים, ההמצאות, התגליות
יש דבר יותר מופלא בו התעלה על החיות!
רק האדם יכול להיות ר!!
אז בסיפור הזה – אני רוצה להיות רשע
להיות בצד של הרעים, וליהנות ללא בושה
למשוך קורבן אל המלכודת – כמו עכביש
להעביר זקנות בדרך – עד אמצע של הכביש!
כל הטוב שבעולם, במהרה הוא יחלוף
לחזק תמיד אות קין על המצח
זו דרכו של העולם: לכל דבר טוב יש כאן סוף
ולכן אני פשוט אחיה לנצח!
אנ'לא פוחד משום דבר, גם לא פוחד למות
השטן לא מעוניין בי, הוא חושש מתחרות!
אני ארסי ומסוכן, צריך לומר את האמת
כשנחש הכיש אותי, אחרי דקה הוא מת.
כל הטוב שבעולם...
לא אפגע בזבוב, אין לי שום דבר נגדם,
אם לפגוע, אז להתעלל בבני אדם
לא חולה, החיידקים שונאים אותי
אני בטוח שכולכם עכשיו רוצים להיות כמותי!
האם הרשע בשיר מתאים לדמות הרשע בהגדה של פסח? הסבירו.
נקודות לסיכום במליאה:
כיצד הרחיבו השירים את דמויות הבנים מן ההגדה?
מתוך: הַגָּדָה שֶׁל פֶּסַח
כְּנֶגֶד מול, בהקבלה ל-, ביחס ל-, בנוגע ל-אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה:
אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּםתמים, לא מתחכם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל.
חָכָם, מָה הוּא אוֹמֵר?
"מַה הָעֵדוֹת המנהגים והמצוותוְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם?" (דברים ו', 20)
וְאַף אַתָּהנוסף על התשובה הכתובה בתורה, תוסיף ותאמר לו אֱמָר לוֹ כְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח: "אֵין מַפְטִירִין אין מסיימים (את הארוחה) בקינוח אַחַר הַפֶּסַח אחרי סעודת הפסח (בעבר: קרבן הפסח) אֲפִיקוֹמָןמיוונית: קינוח, דבר מתיקה או מאכל נוסף אחרי הסעודה. מארמית – אפיקוּ מן = הוציאו דבר מאכל (או את כלי האוכל). ".
רָשָׁע, מָה הוּא אוֹמֵר?
"מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם?"על מה ולמה קרבן הפסח ושאר "עבודת" החג ומנהגיו? (שמות י"ב, 26) – "לָכֶם" - וְלֹא לוֹ.בשאלתו אומר הרשע "לכם", כאילו הוא אינו כלול בחובה
וּלְפִי שֶׁהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִן הַכְּלָלמכלל העם החוגג את זיכרון הפסח, כָּפַר בְּעִקָּרביטוי שפירושו: אי קבלת העיקר, הבסיס (מבחינה דתית או לאומית).
וְאַף אַתָּה הַקְהֵה אֶת שִנָּיוביטוי שפירושו: השב לו תשובה ניצחת. הקהה = ההפך מחד, כלומר: ששיניו לא יהיו חדות כדי לנשוך ולהתריס וֶאֱמֹר לוֹ: "בַּעֲבוּר זֶהבזכות זאת עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם" (שמות י"ג, 8) – "לִי" - וְלֹא לוֹ.שאם הוא הוציא עצמו מהכלל, שלא יצפה לגאולה עם הכלל. אִילּוּ הָיָה שָׁם, לֹא הָיָה נִגְאָל.
תָּם, מָה הוּא אוֹמֵר?
"מַה זֹּאת?"– שאלה קצרה ותמימה, תהייה על דבר-מה (שמות י"ג,14)
"וְאָמַרְתָּ אֵלָיו: 'בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם, מִבֵּית עֲבָדִים'." (שם)
וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל –
אַתְּ פְּתַח לוֹאתה, האב, צריך לפתוח עמו בשיחה ולהסביר לו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיוֹם הַהוּא לֵאמֹר: 'בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם'."(שמות י"ג, 8)
"וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ" –
יָכוֹל מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ האם כוונת הפסוק שיש לספר על יציאת מצריים לבן כבר מראש חודש ניסן?[ניסן]?
תַּלְמוּד לוֹמַר: בא הפסוק לומר, ללמד "בַּיוֹם הַהוּא"דווקא ביום י"ד בניסן, מועד הפסח.
אִי אם"בַּיוֹם הַהוּא", יָכוֹל מִבְּעוֹד יוֹם?אולי הכוונה להתחיל מיום י"ד ולא להמתין לערב, לליל הסדר?
תַּלְמוּד לוֹמַר: "בַּעֲבוּר זֶה"בזכות או בגלל זה; המילה "זה" מצביעה על משהו המונח לפניך על שולחן האוכל (המצה והמרור). – בַּעֲבוּר זֶה לֹא אָמַרְתִּי, אֶלָא בְּשָׁעָה שֶׁ[יֵשׁ] מַצָה וּמָרוֹר מֻנָּחִים לְפָנֶיךָ.