בעקבות השיר "כתונת פסים": לראות כולם את כולם
הפעילות הבאה מבוססת על חשיפת הפסיפס האנושי היהודי-ישראלי, תוך נגיעה בממד האוניברסאלי. יוצאים מן השיר של מאיר אריאל, "כתונת פסים" (לחן: ארקדי דוכין) משנת 1995, הרואה בדימוי הפסים את הגוונים השונים של החברה הישראלית.
מאיר אריאל לחן: ארקדי דוכין
לפני כמה וכמה שנות אלף
נפרדנו אני ואחי
הוא לכיוון של הקרירים האלה
אני לדרום מזרחי
יובלות על יובלות לא התראנו
ופתאום נפגשנו כאן
לא הכרנו כל כך השתננו
טוב שהשארנו סימן
מה הם עשו לך אתה בכלל לא דומה לי
בבכי צחק לי אחי
אתה לא נראה כל כך ישראלי
בטח שלא תנכי
כן, כל הצבעים עוד יזהירו
לכל הצדדים בעולם
לראות כולם את כולם
וכל הצדדים עוד יכירו
בגוונים השונים את עצמם
ויותר הצבעים לא יסתירו
אדם מאדם דם מדם
מי שמדבר צחקתי בכיתי למראה החיוור של אחי
למבטא המוזר שלו ביטא ביטא זה יותר תנכי?
הו כתונת פסים שלי כל פס בי נוגע
כל פס רוצה לקלף לי את העור
הו פסים פסים פסים שלי אני לא אשתגע
רק אתן לגוונים מעט אור
כן, כל הצבעים עוד יזהירו...
פולנים התנפלו על מרוקו
רוסים נכנסו בתימן
מצרים חטפה מטורקיה
שבדרך תקעה את יוון
איך שביניהם הסתבכנו
כבר סופר אף כי לא יאומן
אבל למה את המלחמות הזרות שלהם משכנו
אחרי שהם שכחו אותנו מזמן מזמן
הו כתונת פסים שלי כל פס בי נוגע
כל פס רוצה לקלף לי את העור
הו פסים פסים פסים שלי
אני לא אשתגע לא אשתגע
רק אתן לגוונים מעט אור
כן, כל הצבעים עוד יזהירו...
רקע
השיר כתונת פסים בוצע והוקלט (ביוזמת גלי צה"ל ומשרד הקליטה) על ידי מיטב אומני ישראל בשנות התשעים על רקע עליית יהודי אתיופיה, ופותח את שאלת הגוונים השונים בחברה הישראלית. (ואולי מהדהדת בו גם אווירת הימים הקשים שלפני רצח ראש הממשלה יצחק רבין, רצח שקרע את החברה הישראלית והגביר בה את הקיטוב).
ברוח השיר, האומנים המבצעים ייצגו (גם בקולם המיוחד) קבוצות שונות ומגוונות בחברה ובמוזיקה הישראלית (לפירוט האומנים). (שירים דומים באופיים הם, למשל, השיר הישראלי עם אחד שיר אחד, משנת 1985, שנכתב בהשראת השיר האמריקאי "אנו העולם" - We Are the World).
תחילה נאזין לשיר או נצפה בקליפ עם מיטב אומני ישראל באולפן ההקלטות.
שאלות לדיון
בחרו שורה שהזדהיתם אתה. מדוע? הציגו את השורות השונות במליאת הכיתה.
דימוי כתונת הפסים שבשיר מזכיר את הסיפור המקראי של יוסף, בנו של יעקב אבינו, ששימשה למעשה עילה לשנאת אחים ולניתוק בין האחים למשך זמן רב. אי אפשר גם להתעלם מן האסוציאציה של בגד הפסים ששימש מדי אסירים במחנות הריכוז וההשמדה של הנאצים, שוב ביטוי לשנאה גזענית. כאן בשיר מוצגת התמונה ההפוכה, אולי תיקון לסיפור ההוא: הפסים מייצגים גוונים שונים של החברה, הכרה וכבוד הדדי ביניהם ומתן מקום לכולם. "כל הצבעים עוד יזהירו / לכל הצדדים בעולם / לראות כולם את כולם ... ויותר הצבעים לא יסתירו / אדם מאדם דם מדם". בצד המסר הפלורליסטי השיר מספר בקצרה את סיפור המפגש המרגש והלא-ייאמן של קהילות ישראל מכל קצות תבל שנפגשו במדינת ישראל, וכן מותח ביקורת על ביטויים של גזענות בין-עדות ובין דתות בישראל (ובסיומו נשמע קולה של ילדה מיוצאי אתיופיה). המסר העיקרי הוא שריבוי הצבעים, הקולות והזהויות אינו צריך להיות מלווה בשנאה ובאפליה ביניהם. להיפך, מתוך בטחון בגוונים השונים, הם יכולים להיפגש זה עם זה. "לראות כולם את כולם".
בשיר ארבעה חלקים עיקריים:
ניתן לראות בשיר ובמסרים המרכזיים שלו ביטוי לרוח תחום הדעת תרבות יהודית-ישראלית, המבקש גם הוא להציג ולהשמיע גוונים וקולות שונים, מתוך כבוד לשונות וניסיון לחשוף גם את המשותף והמחבר בינינו.
מתוך לימוד השיר והדיון סביבו תוכלו לאפיין את מקצוע הלימוד תרבות יהודית-ישראלית ואת מטרותיו. (ראו התייחסות לכך גם בפעילויות הקודמות.)
הצעה: