אודות תרבות יהודית-ישראלית בקיצור גמור
תרבות יהודית ישראלית – הצעות לפתיחת השנה
שנה חדשה בפתח. חלקכם אף עתידים ללמד בה תרבות יהודית-ישראלית זו הפעם הראשונה.
ברוכים השבים והמצטרפים!
תחום הדעת תרבות יהודית-ישראלית מבקש לפתוח בפני התלמידים את ארון הספרים היהודי והישראלי בכל הקשור לשאלות סביב זהות, ערכי חיים והשקפת עולם כיהודים, כישראלים וכבני אדם. הוא נושק לתחומי דעת אחרים כגון לשון, תנ"ך, ספרות, היסטוריה, אומנות ועוד, אך מדגיש במיוחד את המפגש האישי עם היצירה היהודית המגוונת שנוצרה במשך אלפי שנות קיום יהודי ("מן התנ"ך ועד הפלמ"ח" ועד היום), ואת הרציפות שבתוכה – בין המשכיות וחידוש.
במקצוע תרבות יהודית-ישראלית נפגוש ואף נפגיש זה עם זה את דוד המלך עם הפייטן ר' דוד בוזגלו וראש הממשלה הראשון – דוד בן גוריון; את ר' יהודה הנשיא, עורך המשנה, והמשורר הישראלי יהודה עמיחי; את משה רבינו עם הרמב"ם (ר' משה בן מימון), גדול הפילוסופים היהודיים בימי הביניים; את אוהבי ומשוררי הארץ בכל הזמנים: משירת התהילים והתפילה, דרך ר' יהודה הלוי החולם על ציון, ועד נעמי שמר הכותבת בהשראתו לירושלים – "אני כינור לשירייך". את פייטני 'תור הזהב' של ספרד ואשכנז בימי הביניים עם משוררי ופיזמונאי זמננו, רחל המשוררת, לאה גולדברג, אהוד מנור וקובי אוז, ורבים רבים אחרים. המשותף לכולם הוא תחושת השייכות לסיפור היהודי העשיר בן אלפי שנים והיצירה בתוכו ומתוכו.
בכל שנה נדגיש חלק אחר של היצירה היהודית שאותה נכיר מקרוב (שירים, פתגמים, אגדות חז"ל, מדרש ופרשנות, קטעי יומן וכולי), נעסוק בשאלות ערכיות ורלוונטיות לעולמנו (כגון: חברות, משפחה, קשר לארץ, גיל ההתבגרות וכו'), וכן ניגע באחדים מן המועדים בלוח השנה (בכל שנה נעמיק במועדים אחרים, ברצף ספיראלי לאורך כיתות א'-ט').
אנו מאמינים שלימוד משמעותי, רציני ומעניין של התחום יתרום רבות לכל תלמיד לגיבוש זהות אישית, יכולת הידברות, כבוד הדדי וקבלה של אחרים, ותחושת שייכות לחברה ולתרבות, ממקום של ידע, הבנה מעמיקה, חשיבה פתוחה וביקורתית ויצירה אישית – כל אחד ואחת מן המקום שלו ושלה, מבחינת המשפחה, הקהילה, וכן השקפות העולם ואורחות החיים השונים כל כך זה מזה, ודרים יחד בכפיפה אחת בכיתה ובחברה הישראלית.
בעמודים הבאים מוצעים שיעורי פתיחה שונים ומגוונים, המדגישים כל אחד היבטים שונים של המקצוע ומתודות פעילות שונות. שיעורים אלו מיועדים הן לכיתות שבהן המורה לימד את הכיתה בשנים שעברו, והן למקרים שבהם זו היכרות ראשונית של המורה עם התלמידים, או של התלמידים עם התחום.
ההצעות מאפשרות למורה לעמוד על עמדות, ציפיות וידע כללי של התלמידים בתחום הדעת, ולהציג את מאפייניו הייחודיים של המקצוע.
השיעורים המוצעים נועדו:
בברכת שנת לימודים מהנה ופורייה
צוות תרבות יהודית-ישראלית
השתתפו בהכנת הפעילויות: אריאל אביב, מרב ג'רפי-הוכמיץ, טליה אפיק-גרוסמן
ביצעתם פעילות מוצלחת?
אתם מוזמנים לשתף אותה איתנו בדוא"ל וגם בקבוצת הפייסבוק של 'מורים לתרבות יהודית-ישראלית'.