מיומנויות בתרבות יהודית-ישראלית
בתהליכי למידה, הוראה והערכה חשובים לא רק תכני הלימוד (מה ולמה לומדים?) אלא גם המיומנויות הכלליות יותר שמוקנות או מתורגלות בו (איך לומדים?). יתירה מזו, בעולם שבו הידע נגיש יותר מאי פעם ואנו אף עדים ל"פיצוץ ידע", יש משנה-ערך לפיתוח היכולת העצמאית של הלומדים לאתר, להבין, לעבד, להעריך, לבחור, לבקר וכו' ידע זה, ואף ליצור ידע חדש בדרכים מגוונות. כך גם מתאפשרת שפה משותפת בין תחומי דעת שונים ביחס למיומנויות, וכן שיתופי פעולה ביניהם במסגרת למידה חוצת-תחומים גם סביב מיומנויות.
מגמה זו של הדגשת המיומנויות מתרחבת והולכת בעולם כולו, וכן בישראל בכל תחומי הדעת. במסגרת מאמץ זה גובשה רשימת מיומנויות למאה ה-21 לפי חלוקה לקטגוריות כלליות וחלוקת-משנה מפורטת.
תוכלו לקרוא על כך במסמך המתכלל של משרד החינוך בנושא: בוגר.ת 2030., וכן במסמך המדיניות של משרד החינוך.
בעמוד זה נציג את התאמת המסמך הכללי לתחום-הדעת תרבות יהודית ישראלית, ויוצג הסבר למיומנויות הכלליות (הגנריות) והדיסציפלינריות השונות בתחום-הדעת. מומלץ מאוד לעיין בדברים בעת ההתכוונות להטמעת מיומנויות בתהליכי הלמידה.
שימו לב שלא פורטו באתר שלנו מיומנויות אורייניות בסיסיות, שכן בתחום דעת שבמרכזו טקסטים, אלו מיומנויות הכרחיות שחוזרות על עצמן בכל יחידות הלימוד, וציונן שוב ושוב בכל יחידה מיותר, ואף מלאה ולא יעיל. כך גם לגבי מיומנויות רגשיות-חברתיות מובהקות לתחום הדעת שלנו, כמו למידה בחברותא או פענוח ויצירה של דף בית-מדרשי. אלו צוינו בכל זאת רק כשניתן עליהן דגש מיוחד באותה יחידת לימוד. לעומת זאת, הודגשו מיומנויות שיש ערך מיוחד בהבלטתן ובהוראתן המפורשת בעת לימוד היחידה - כמובן המורה יחליט בהתאם לתכנית שהתווה לכיתתו אילו מיומנויות להדגיש בכל פעם, וכיצד ליצור תכנית ארוכת טווח לגביהן.
בלחיצה על המיומנות המבוקשת בכל יחידת לימוד תועברו לריכוז כלל היחידות באתר שמיומנות זו מודגשת בהן.
למידה משמעותית!
(המשך יבוא.)