הפמיניסטיות הראשונות

פתיחה

מדרשי חז"ל נפתחים בציון שם הרבי שבשמו נאמר המדרש. מדי פעם מזכירים סיפור קצר על אישה, לחיוב או לשלילה, ובדרך כלל מבלי להזכיר את שמה. ככלל, ספרי המדרש והתלמודים חסרים את הסוגה של מדרש נשים ולכן, עד לאחרונה, לא  היה אפשר לדעת מה חושבות נשים על פסוקי התורה, ואילו תובנות ומסרים הן מפיקות מדברי התורה. כיוון שדורות רבים לא היה לנו מידע על דעתן של נשים, שהרי קולן לא נשמע, חסר העולם זווית ראייה ייחודית בתחום המדרש ובהעמקת לימודי היהדות.

בשנים האחרונות, תלמידות חכמים רבות פועלות לשינויו של מצב זה. ומה שדרשו חז"ל לפני אלף חמש מאות שנה ויותר, יכול להוות נדבך חשוב למדרש מודרני, עכשווי, אקטואלי ורלוונטי של הוגים ולומדים בני דורנו, נשים וגברים כאחד.

לפנינו מדרש מודרני שכתבה  אישה, הילה אונא, המגלה לנו את הסיבה ליחס המפלה כלפי נשים במקורות היהודיים. יחס זה התקיים גם כלפי קבוצת הנשים הראשונה בהיסטוריה היהודית שהצליחה לגרום למהפך בזכויות נשים בתקופת המקרא, בזכות חוכמתן ואומץ ליבן. ואף שהעריכו אותן, עדיין לא אפשרו להן להתחתן עם מי שהן רוצות.

מוכנות ומוכנים לצלול להרפתקה מדרשית מודרנית נשית?

בשיעור תרבות יהודית-ישראלית נעסוק בדברים האלה:

  1. נשוב אחורה בזמן למדבר, ונכיר את המעשה הייחודי של בנות צלופחד, קבוצת הנשים הראשונה (שהיו אחיות) אשר דרשו לקבל זכות שלא הייתה קיימת עבור נשים.
  2. נבחן מה עומד מאחורי בקשתן, האם הן היו הפמיניסטיות הראשונות? מהן ההשלכות המהפכניות של דרישתן ומה היה היחס כלפיהן וכלפי בקשתן המיוחדת לפי פירושים מסורתיים ופירוש מודרני.
  3. נלמד "מדרש נשים" ונבחן בתוך כך מה הייחודיות של מדרש מודרני ומדרש פמיניסטי.
  4. ניחשף ליוזמות עכשוויות הממשיכות את דרכן של בנות צלופחד. 

 רעיונות גדולים ביחידה:

  • נשים זכאיות לדרוש את אשר מגיע להן, והחברה מחויבת להקשיב לרצונן ולכבד אותו. 
  • התביעה לשוויון זכויות בין נשים וגברים צריכה להיות ערך בסיסי בחקיקת חוקים במדינת ישראל.
  • שוויון זכויות לנשים איננו עניין שלהן בלבד, אלא של כלל החברה.

ערכים מרכזיים:

פמיניזם, זכויות נשים, שוויון

מושגים וביטויים מרכזיים:

מדרש, מדרש מודרני, מגדר, פמיניזם, זכויות נשים

מיומנויות:

רגישות מגדרית, אמפטיה, דיון ודילמה, כישורי חיים, הבנת האחר, פרשנות והיסק ממקורות מרובים.

 מיומנויות תלויות תחום הדעת תרבות יהודית-ישראלית:

היכרות עם דמויות מופת, מסורת וחידוש, פרשנות ומדרש, זיהוי רבדים טקסטואליים בתקופות שונות – הבחנה בין מקרא ומדרש.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון