בן אדם עלה

מהי מקהלה?

שאלו את התלמידים מהי מקהלה. 

הפנו את תשומת לבם שמקהלה באה מהשורש העברי קהל, כלומר הרבה אנשים שרים יחד. 

הקשיבו לשיר. בחלק מהקטעים שר זמר לבד, בחלק שניים, ובחלק – מצטרפת מקהלה.

איזו תחושה יש כשהזמר שר לבד?

איזו תחושה יש כשהמקהלה מצטרפת?

איך הצטרפות המקהלה מוסיפה למשמעות של המילים?

האם אתם יכולים לתת דוגמאות למקרים נוספים, שבהם נוכחות של הרבה אנשים מוסיפה כוח ועוצמה? (אפשר לתת דוגמה של קהל שמעודד במשחק כדורגל, הפגנה, תפילה)

לאיזה קהל (קבוצה גדולה של אנשים) אתם שייכים? (אפשר לקשר לשנת בר מצווה, לפתוח שירה על עם, מדינה, משפחה מורחבת, דורות קודמים, קהילה, קבוצת השתייכות)

אם יש מקהלה בבית הספר, אפשר לבקש מהמנחה להכין את השיר עם כמה תלמידים מהכיתה, והם יבצעו לפני הכיתה, או להכין כרפרטואר של המקהלה, ובהזדמנות ובתקופה שלומדים את השיר לקחת את התלמידים לראות את המקהלה שרה את השיר או לשמוע הקלטה שלה.

אמונה ברוח האדם

הרב קוק מבטא במילותיו את האמונה ברוח האדם.

אמונה ברוח האדם היא אמונה שלאדם יש יכולות רבות וגבוהות, וחלק גדול מהכוח שלו בא מרוח האדם. זהו חלק באדם שנמצא מחוץ לגוף ומעבר לו, והוא נותן לו כוח, משמעות ויכולות אחרות, שבלעדיהם האדם אינו יכול לפעול ואִתם הוא יכול לעשות דברים מופלאים.

הרב קוק גם מזהיר מפני חוסר אמונה ביכולת שלנו ובתוצאות שלה. 

דיון:

  • בקשו מהתלמידים להסביר במילים שלהם מהו בעצם הדבר הזה "רוח".

  • האם חשוב או הכרחי שתהיה לדברים "רוח" או "רוחניות"? 
  • מה הכוח שיכולה לתת רוח?
  • מהם התחומים שהם מכירים ששייכים לרוח? האם מוזיקה שייכת לתחום הרוח?

(להפנות לפעילות במחשב בבית – "רק בגלל הרוח")

מפגש עם כתבי הרב קוק

ניתן להפגיש את התלמידים עם הטקסט המקורי המופיע בתחילת המערך. במסגרת לימוד מכתבי הרב קוק והגותו, או כטקסט העומד בפני עצמו, תוך דגש על נקודת המבט הייחודית לו, הרואה תמיד אור בנפש ובנשמה של האדם. 

לאחר לימוד הטקסט המלא ניתן להביט במילות השיר הערוכות מתוכו, ולדון בבחירות שעשתה היוצרת מתוך הטקסט. 

תרגיל לתלמידים:

חלקו לתלמידים את הטקסט המלא לפני שתקראו אותו יחד.

לאחר הקריאה והבנת המילים:

1. סמנו בתוך הטקסט את המילים שבעיניכם משמעותיות ביותר. 

2. נסו ליצור שיר משלכם מתוך המילים הללו. בהמשך תוכלו לבדוק אם הוא מתאים למנגינה. אולי מנגינה של שיר אחר תוכל להתאים להן?

שירו שוב את השיר לאחר שפגשתם אותו בצורה מעמיקה יותר.

פרוש מילים בטקסט המלא:

אם תרצה, בן אדם, (הדבר תלוי ברצון של כל אדם)

הסתכל באור השכינה בכל היקום (תסתכל על העולם, על הדברים המוארים שיש בחלק הרוחני שלו)

הסתכל בעדן החיים השמימיים, (תסתכל בטוב של החיים בחלק הרוחני שלהם)

איך הם מתפלשים בכל פינה וזווית שבחיים הרוחניים (איך הטוב הזה ישנו בכל מקום בחיים הרוחניים)

והחומריים, שנגד עיני בשרך, ונגד עיני רוחך. (גם בחיים החומריים, שאנחנו רואים ממש בעיניים הפיזיות שלנו, וגם בחיים הרוחניים שאנחנו רואים במבט הרוחני שלנו)

התבונן בפלאי היצירה, בחיי האלוהות שלהם, (תסתכל בדברים המופלאים שיש בעולם, בחלק הגבוה והעליון שלהם)

לא בתור איזה תוכנית כהה, שממרחקים מציגים נגד עיניך, (לא בתור דבר שקיים, ואתה רק מסתכל עליו בלי מעורבות)

כי אם דע את המציאות שאתה חי בה. (אלא תבין ממש את העולם שבתוכו אתה חי)

דע את עצמך ואת עולמך, (תבין את מה שבתוכך ואת מה שמסביבך)

דע את הגיוני הלב שלך, ושל כל הוגה וחושב. (שים לב למחשבות הפנימיות שלך, של הרגש, של המחשבה, של הרעיונות שלך)

מצא את מקור החיים שבקרבך, ושממעל לך, שמסביבך, (תמצא את מה שמחַיה אותך בתוכך, את העולם סביבך, ואת העולם שמעבר למה שאתה רואה – את עולם הרוח)

את פארי הדרות החיים, שאתה שרוי בתוכם. (את הכוח והיופי של כל מי שקדם לך, של העם שלך, שאתה חלק ממנו.)

עלה למעלה עלה, כי כוח עז לך,

יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים.

אל תכחש בם, פן יכחשו לך.

דרוש אותם, וימצאו לך מיד.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון