מהפכה, לשם מה? - מדריך למורה

שאלות ומשימות אורייניות

פתיחה במליאה

נקדים לשיר עיון קצר בפסוק מספר משלי שאליו מתייחס השיר על דרך השלילה.

"שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ,

וְאַל־תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ."

נקרין על הלוח את הפסוק ואת פירושו של הרב עדין שטיינזלץ באתר 929. (הפירוש נפתח בלחצה על מילות הפסוקים.) קל לזהות את מבנה התקבולת בפסוק [הנשוא (הציווי) והמושא (את מה?)].

לפי פירוש זה: שְְׁמַע, הקשב, קבל, בְְּנִי, תלמידי, הצעיר בדרך כלל, את מוּסַר, כללי התנהגות ותוכחת אָבִיךָ, וְְאַל־תִּטֹּשׁ, תעזוב את תּוֹרַת אִמֶּךָ: עליך להחזיק בחינוך שאתה מקבל בבית ההורים, שכן מן הסתם ההורים חפצים שבנם ילך בדרך ישרה.

  1. קראו את הפסוק והסבירו במילים שלכם את הציווי המופיע בו. (ניתן להיעזר בפירושו של שטיינזלץ.) 

  2. האם לדעתכם הילדה אדורה מהסרטון בפתיחה הייתה מסכימה עם פסוק זה מספר משלי? מדוע?

למורה: פסוק זה קורא לבן ללכת בדרכי הוריו וללמוד מניסיון חייהם. אדורה מתייחסת בעיקר לנקודת מבט של ההורים שצריכים להקשיב וללמוד יותר מהילדים, מעניין יהיה לשמוע את הנימוקים של התלמידים. החיבור בין הציווי להקשיב להורים, לכך שיש לדור ההורים מה ללמוד מהילדים יחבר אותנו לשיר המרכזי של השיעור, שמדבר על המהפכה של הדור הציוני של דור הילדים בהורים.

לפסוק זה ממשלי יש ביצועים מוזיקליים אחדים שתוכלו למצוא בקלות במרשתת. אחד מהם, כשהוא משולב באגרת רמב"ן לבנו, הולחן במסורת מוזיקלית של יהודי מרוקו ובביצוע זהבה בן. תוכלו לצפות ולהאזין בקליפ:

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון