מהפכה, לשם מה? - מדריך למורה

סיכום יחידת הלימוד

ביחידה זו למדנו על נושא המרד והסמכות באופן חוצה תחומים ומנקודות מבט שונות.

בשיעור תרבות יהודית-ישראלית למדנו את השיר של דוד שמעוני שקורא למרוד בדור ההורים. שיר זה הוא חלק מהתפיסה הציונית לפני קום המדינה. פגשנו את הכוח והייחודיות של בני נוער במרד ושינוי. דנּו בשאלה האם תמיד צריך "לנטוש" את העבר, ובָחנּוּ את הייחודיות של צעירים ובני נוער ביכולת לשנות ולתקן את המציאות. ראינו שגם הקריאה להיפרד מן העבר נשענת על אחיזה בעבר ועל שפה של המסורת.

בשיעור תנ"ך למדנו שיהונתן התנגד לשאול, פעל מאחורי גבו נגד האינטרסים של אביו, שאול המלך, נטש אותו אולם לא הפנה לו עורף.

בשיעור היסטוריה למדנו על הקמת קיבוץ דגניה וראינו את הרווחים והמחירים שמשלמים המורדים כדי לחיות את השינוי שהם מאמינים בו, הבדידות שבבניית הזהות החדשה.

כמו כן, שילבנו מקורות ודרכי למידה נוספות מתחום האומנויות, המוזיקה, התנועה ועוד.

תוכלו להכין פרויקט מסכם בנושא המרד, שבו תביאו לידי ביטוי תובנות משמעותיות מכל השיעורים הללו. רצוי לבחור אירוע מרד בן זמננו שהוא רלבנטי למציאות חיינו בעולם הצעירים או בעל חשיבות במציאות החברתית ואפילו ברחבי העולם. לאחר קריאה וחקירה על האירוע שבחרתם, יצגו אותו בדרך יצירתית, כגון הכנת: ציור, קולאז', שיר, סרטון, הסכת, הצגה, כרזה, מצגת, דף לימוד בית-מדרשי וכד'.

כמובן, יש ללוות כל יצירה בדברי הסבר – מהו האירוע, במה יש בו מרד, מה ערכו ותרומתו לחברה, ואילו אתגרים ודרכי התמודדות הכרוכים אותו.

את התוצרים רצוי להציג בצורה שיתופית, ולהזמין התייחסות הדדית לפרויקטים השונים.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון