למידה בינתחומית

תחום הלימוד 'תרבות יהודית-ישראלית'

מעצם טיבו כ'תרבות' במובן הרחב ביותר, כולל בתוכו מגוון של תחומי חיים, תחומי דעת ונקודות מבט: יצירה 'גבוהה' ויצירה עממית,תרבות חומרית ותרבות רוחנית, סיפורים, הגות, שירה, דת, אומנות, פולקלור ומנהג, וכו' וכו'. על כן אפשר למצוא בתכנית הלימודים של תרבות יהודית-ישראלית חיבורים רב-תחומיים ובין-תחומיים מלכתחילה, וברוח זו הוכנו מרבית יחידות הלימוד באתר זה (חיבורים עם אומנות, חינוך לשוני, מוזיקה, היסטוריה, תורה שבעל-פה ומשפט עברי, פילוסופיה יהודית (מחשבת ישראל), למידה רגשית-חברתית ועוד). עם זאת, חיבורים אלו נותרים בדרך כלל בטווח ההגדרה הרחבה של 'תרבות', ואינם מתיימרים לעסוק באופן שיטתי בתחומי הדעת האחרים הנלמדים בכל שכבת גיל. בתכנית החדשה המוצעת לפניכם הופכת הלמידה החוצה-תחומים להיות שיתוף פעולה פורה ושיטתי יותר עם תחומי דעת אחרים, בהתאם לתכניות הלימודים הרשמיות שלהם בשכבות הגיל השונות. בכך מהווים התכנים המוצעים דרך חדשה להעמיק כל אחד מתחומי הדעת מתוך זיקתו לתחומים האחרים, וזאת סביב 'רעיונות גדולים' (או 'שאלות גדולות') המשותפים להם..

יחידות ההוראה

יחידות ההוראה חוצות-התחומים עוסקות בנושאים שונים המבוססים על תכנים מתוך תוכניות הלימודים התחומיות (הדיסציפלינריות) של אותם תחומים בשכבת הגיל הנתונה (או בשכבת גיל סמוכה).

  • ברוב היחידות מוקדש שיעור (כפול) לכל תחום דעת (רב תחומיות), ובאחרות תחומי הדעת שונים משולבים יחד בכל שיעור (בין תחומיות).
  • הלמידה סביב 'רעיון גדול' (ו'שאלה גדולה') מאפשרת הבנה, העמקה והפנמה גם בכל תחום דעת בפני עצמו, אבל ביחידות שלפניכם יש בכך גם כדי ליצור חיבורים משמעותיים ופוריים בין תחומי דעת שונים. כדאי לתת את הדעת להבנה מעמיקה של הרעיון הנבחר (או התובנה המרכזית), ולהתאים אליו את דרכי הוראת היחידה.
  • היחידות כוללות גם שיעור סיכום והנחיות לתוצר מסכם, שמטרתו לאפשר לתלמיד לייצג את הידע החדש שנוצר במהלך לימוד היחידה, ולהתייחס באופן מודע לסינתזה בין תחומי הדעת.
  • את הוראת היחידות בפועל יכול/ה המורה לתרבות יהודית-ישראלית לעשות בשיתוף פעולה עם מורים מתחומי דעת אחרים או לבד (במיוחד כאשר המורה מעוניין/ת להעשיר את נקודת המבט של התלמידים בשיעור הנתון עצמו.
  • ניתן ללמד את היחידות כפי שהן (כיחידות חוצות-תחומים), או להתמקד בעיקר בתחום תרבות יהודית-ישראלית (תוך ויתור על חלק מההרחבות מתחומי הדעת האחרים), או לחילופין להוסיף עליהן הרחבות מתחומי דעת נוספים, כך שישתלבו בלימוד של הרעיון הגדול בהיחידה. רוב היחידות שלפניכם נכתבו במיוחד עבור אתר תרבות יהודית-ישראלית בשיתוף כותבים מומחים מתחומי הדעת השונים, ובאישור המפמ"רים על אותם תחומי דעת. כמובן, יחידות הלימוד הן בגדר דגמים והצעות בלבד, וביכולתכם לבחור מתוכן את המתאים לכם ולתלמידיכם, ולבנות יחידות משלכם בעזרתן ובהשראתן.
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון