דֶּרֶךְ אֳנִיָּה בְלֶב-יָם: יהודים בהודו

משימת הערכה חוצה תחומי דעת: עבודת חקר

הצעה לעבודת חקר:

יהדות הודו

שְׁלֹשָׁה הֵמָּה נִפְלְאוּ מִמֶּנִּי וְאַרְבָּעָה לֹא יְדַעְתִּים. דֶּרֶךְ הַנֶּשֶׁר בַּשָּׁמַיִם, דֶּרֶךְ נָחָשׁ עֲלֵי-צוּר, דֶּרֶךְ אֳנִיָּה בְלֶב-יָם וְדֶרֶךְ גֶּבֶר בְּעַלְמָה (משלי, ל, יח-יט).

תלמידים יקרים,
בעבודה זו, תעמיקו את היכרותכם עם יהודים בהודו, תנסחו טענות בעלות ערך עכשווי ותבחנו  ערכים אישיים וקיבוציים. ככל מציאות יהודית ברחבי תבל, גם יהדות הודו אינה מקשה אחת והיא מבוססת על עדת בני-ישראל, "הבגדדים", יוצאי קוצ'ין, בני-מנשה וקבוצות נוספות. עם השלמת עבודת החקר העיונית על אחת מן הקהילות היהודיות בהודו, תוכלו לבטא את התרשמותכם גם ביצירה אומנותית אישית.

פרקי העבודה

מבוא: חלק זה ישיב על מספר שאלות: מה חשיבות העבודה בעינינו? מה אנו יודעים בשלב זה על הקהילה? מדוע בחרנו דווקא בקהילה זו? אילו ערכים יהודיים אנו מצפים לגלות במהלך העבודה? באיזה אופן שמרה הקהילה על צביונה ומה ייחד אותה מן החברה שבקרבה חיה?

פרק א': נתונים גיאוגרפיים ודמוגרפיים על הקהילה

  • תיאור המקום, מפה טופוגרפית- מדינית.
  • שיעור היהודים באוכלוסייה הכללית, לאומים באותה מדינה, מאפיינים התיישבותיים (כפר, עיירה, מרכז עיר סואנת, פרוור, רובע).
  • השפעת התנאים הגיאוגרפיים על פרנסת היהודים.

פרק ב': צביון הקהילה

  • תמונה טיפוסית והסבר מדוע בחרתי דווקא בה .
  • תת-קבוצות (מבחינה דתית, מבחינת מוצא, אחר), מוסדות הקהילה (לצורכי דת, חינוך, תרבות, אחר), מאפיינים מסורתיים, מאפיינים תרבותיים, מאפיינים כלכליים, יחס לישראל.
  • שתי דמויות שהטביעו חותם על הקהילה (משני תחומים שונים. למשל: מנהיגות, מדע, אומנות, מוסיקה, מחקר, הגוּת ועוד).

פרק ג': היסטוריה

  • תולדות הקהילה וציוני דרך (אירועים מכוננים, פרשות דרכים) בחלוקה ל- 3 או 4 תקופות מרכזיות, הנסיבות בהן נוצרה הקהילה ודרכי השתלבותה בחברה הלא יהודית.
  • השפעה על הקהילה של אירועים מכוננים בתולדות  עם ישראל והעולם (למשל: האימפריאליזם הקדום בארץ ישראל וחורבן הבית, גירוש ספרד והשתלבות בקולוניאליזם האירופאי, הראג' הבריטי וסיומו, השואה, הקמת מדינת ישראל).

פרק ד': ביטוי אומנותי אישי בהשראת החלק העיוני של העבודה

  • בסעיף זה תוכלו להביע את התרשמותכם ממה שלמדתם באמצעות כתיבת שיר או סיפור קצר מפרי עטכם, ציור או מיצג אומנותי שתיצרו בהשראת הקהילה שחקרתם ועוד.
  • העלו תמונה של יצירתכם לפרק זה וצרפו לה הסבר קצר או ציטוט נבחר ממקור רלוונטי (יש לציין את פרטי המקור).

סיכום:

  • מסקנות מרכזיות שנובעות מעבודת החקר - הסבר ודיון תמציתי בהן.
  • זיהוי הערכים המרכזיים - כיצד הערכים שזיהיתי, באו לידי ביטוי  במבנה הקהילה ובחיי היום-יום שלה? באיזו מידה הם מבטאים את השקפתי האישית? באיזו מידה הם רלוונטיים ליהודי ישראל וליהדות העולם כיום?

נספחים:

מסמכים, מכתבים, תמונות, ריאיון, סרטונים, יצירה מוזיקאלית, קטעי יומנים.

ביבליוגרפיה: יש לחלק את המקורות לפי 3 קטגוריות: מקורות ראשוניים, ספרים, מאמרים. הסדר האלפביתי בכל קטגוריה יהיה לפי שמות המשפחה של המחברים.

כללי הגשה

  • העבודה תיכתב בגופן 12 וברווח כפול בין השורות.
  • השער יכלול: נושא העבודה (כותרת ראשית וכותרת משנית), שמות חברי הצוות, כיתה, שם ביה"ס וסמלו, תאריך ההגשה, שם המורה המנחה.
  • דוגמאות לרישום נושא העבודה: עדת בני-ישראל בהודו: מפרשת דרכים אחת למשנה; "הבגדדים" בהודו: גבולות שנחצו; יהודי קוצ'ין: חירות ואחריות; בני-המנשה: ייחוד ואיחוד.
  • רשימת המקורות (ביבליוגרפיה): רשימת המקורות תחולק לסעיפים: מקורות ראשוניים, ספרים,  מאמרים.

שם ספר ייכתב כך: שם משפחה של המחבר, שם פרטי, שם הספר, שם הוצאה לאור, מקום הוצאה לאור (שנת הוצאה).

שם מאמר ייכתב כך: שם משפחה של המחבר, שם פרטי, "שם המאמר", שם כתב העת או קובץ המאמרים, פרטיו (שנת הוצאה).

מקור באינטרנט יירשם כך: שם האתר בשפתו המקורית, קישור לאתר, תאריך דליית המקור.

 כתיבה בגוף העבודה: כשמצטטים מקור בלשונו, יש לרשום הערת שוליים. שם משפחת המחבר, שנת הוצאה, מס' עמודים. (למשל: פרץ, 2005, עמ'109-105).

מחוונים

תוצר מרכזי - עבודה כתובה

מדדי-הערכה חלוקה פנימית ניקוד
ביצוע מבחינת התוכן וההלימה לדרישות המורה המנחה

1. מבוא

2. פרק א'

3. פרק ב'

4. פרק ג'

5. סיכום

10 נק'

12 נק'

15 נק'

15 נק'

12 נק'

עריכת הנספחים (כותרות, סדר פנימי, רלוונטי לעבודה)

5 נק'

כתיבת הביבליוגרפיה (בהתאם לדף ההנחיות)

10 נק'

שפה: בהירות, משלב לשוני, סימני פיסוק

15 נק'

אסתטיקה ועריכה כללית (שער, עימוד, פסקאות וסעיפים)

6 נק'

תוצר נוסף - ביטוי אומנותי בהשראת המחקר

מדדי-הערכה ניקוד
רלוונטיות לעבודת החקר 33 נק'
מקוריות 34 נק'
אסתטיקה 33 נק'
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון