מי האיש החפץ חיים?

פתיחת השיעור

מילים טובות ומלים רעות

לפני השמעת השיר וקריאתו, ניתן לערוך שיחה מקדימה על נושאי השיר. לפניכם שתי אפשרויות:

1. סם החיים

לדעתכם, מהם הדברים שתורמים ומסייעים לחיים טובים וארוכים?

למעשה, זו שאלת השיר ("מי האיש החפץ חיים?"). ניתן להשיב תשובות בתחום הרפואה, הבריאות וכד'.

ככל הנראה, כך חשבו גם תושבי ציפורי, כפי שמופיע בסיפור שהוצג בפתיחה על הרוכל שמכר את סם החיים. תוכלו לשקול אם לשלב את הסיפור בפתיחה ולהקריא אותו לתלמידים עד לשלב שבו ר' ינאי מבקש לקנות את סם החיים מהרוכל. במקרה זה לימוד השיר יהיה המשך ישיר של שחזור הסיפור בכיתה, ויכלול את גורם ההפתעה כמו בסיפור.

2. דיבור חיובי ודיבור שלילי בחיינו

כתבו על הלוח בצד אחד "מילה רעה" ובצד האחר "מילה טובה".

שוחחו עם התלמידים על מונחים אלו.

  • מה משמעותם?
  • כיצד הם משפיעים כשהם נאמרים לחברים או לתלמידים?
  • כיצד הם משפיעים על מי שאומרים אותם?

 

בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות למילים טובות ודוגמאות למילים רעות, וכתבו אותן על הלוח.

כמו כן, בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה בחברותא, או במליאה:

  • מקרה שבו התלמיד נפגע כי נאמרה לו "מילה רעה"
  • מקרה שבו נאמרה לתלמיד "מילה טובה"

 

בקשו מהתלמידים להציע:

  • כיצד התלמיד יכול להימנע מלומר מילה רעה או לשקר?
  • כיצד להגיב כאשר אחרים מתנהגים כך?

מי האיש – האזנה ושירה

אחר כך נעבור להאזין לשיר שעוסק בנושא ששוחחנו עליו, ואף נשיר אותו.

השיר קיים בביצועים שונים. לפניכם אחדים מהם. מומלץ להשמיע מדי פעם בפעם ביצוע אחר.

חווה אלברשטיין בהופעה
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון