פורים: מהפיכה של שמחה?

נקודות לדיון והעמקה

א. העמקה בדברי הרמב"ם

  • לדעתכם, האם ישנו קשר בין ארבע המצוות השונות בפורים מבחינת ערך השמחה? הסבירו.
  • לדעתכם, מדוע התפתח נוהג משלוח המנות והמתנות לאביונים (כמצווה מחייבת) דווקא בחג פורים? (בשום חג אחר אין מצווה מפורשת לתת לעני).
  • לדעתכם, האם התנהגויות שמתאר הרמב"ם בסעודת החג קשורות להתנהלות כללית יותר של האדם? פרטו.
  • אל מול התמונה הרצויה שמתאר הרמב"ם – מה מצבה של החברה בישראל כיום? לאיזה משני ה"טיפוסים" שמתאר הרמב"ם היא קרובה יותר?
  • לדעתכם, מדוע בחר הרמב"ם להרחיב בנושא היחס לעניים דווקא בעיסוקו במצוות שמחת החג (בהלכות יום טוב ובהלכות פורים) ולא רק בהלכות מתנות עניים (שנמצא בחלק אחר של היד החזקה)? מה עיקר הדגש בכל אחת מהפעמים?

ב. חברותא: מצוות ומנהגים לפורים

ספרו לחבריכם על מצוות או מנהגים לפורים, כפי שהם מצוינים במשפחתכם (במשפחה המצומצמת וגם המורחבת: סבים, דודים וכו').

  • מה משותף ומה מבדיל בין המנהגים?
  • מה ההסבר להבדלים שנמצאו?

ג. מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה

מוכר לכולנו המשפט המפורסם (שהפך מזמן לשיר):

"מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד." (ליקוטי מוהר"ן, תנינא, פרק כ"ד)

משפט זה מבטא את אחד מעיקרי החסידות, שלפיו חובה להיות שמח בכל יום בשנה, כמרכיב חיוני בחיי האדם ואפילו בעבודת האל.

  • אתם מוזמנים להאזין לשיר ואף לשיר אתו.
ישראל דגן מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון