פתיחת השיעור
מוצעות ארבע פעילויות, שניתן לבחור אחת מהן:
א. משחק חבילה עוברת
נכין משימות שונות שעשויות להעלות חיוך על פני המשתתפים, ונגלגל אותן בתוך כדור עשוי נייר עיתון. נטמין משימה אחת בין כל שני גיליונות נייר עיתון, לפי מספר המשימות שנבחר. במרכז הכדור נשים ממתק או הפתעה אחרת. ניתן לשחק את המשחק בקבוצות קטנות (ואז יש להכין כמה כדורי עיתון כאלה) או במסגרת כיתתית.
הכדור עובר מיד ליד כל עוד נשמעת מוזיקה. עם עצירת המוזיקה ההעברה נפסקת, ומי שהכדור בידיו מסיר את דף העיתון החיצוני וממלא את המשימה שנחבאת תחתיו. וכך הלאה, עד למרכז הכדור.
משימות לדוגמה: לעשות פרצוף מצחיק, לרקוד ריקוד כלשהו, לשיר שיר כלשהו, לחקות דמות מוכרת, לספר בדיחה, לבצע פעולות מוזרות ומשעשעות וכד'.
בזמן הפעילות אפשר להשמיע ברקע שירים שמחים, שעשויים לתרום לאווירה.
בסיום נערוך משוב קצר על הרגשת התלמידים במהלך הפעילות, ובאיזו מידה עוררו בהם המשימות שמחה או שעשוע. האם ניתן, לדעתם, לגרום שמחה בדרך מלאכותית כמו משחק וכד'?
ב. חברותא ושיתוף במליאה
בחברותא: ספרו זה לזה על רגע משמח בחייכם, על אירוע מהזמן האחרון ששימח אתכם או על אירוע שבו שימחתם מישהו אחר. מה גרם לשמחה? כיצד הרגשתם?
ניתן לסייע לשיחה בחברותא בעזרת רשימת היגדים או מצבים (בכרטיסיות) שעשויים לעורר שמחה, כגון: השתתפות באירוע משפחתי, מסיבת הפתעה, חברות מיוחדת, הצלחה בלימודים או בתחום עניין כלשהו (ספורט וכו'), קבלת מתנה וכד'.
במליאה: שיתוף של קבוצות שונות. מציאת מכנה משותף בין הסיפורים השונים. ניסיון להציג רשימה של מאפיינים פנימיים וחיצוניים של שמחה ושל גורמים לשמחה. בייחוד נבקש לשים לב לדברים הבאים (כהכנה להמשך):
ג. פעילות בתמונות
מיון תמונות שונות לפי החלוקה האם התמונה מבטאת שמחה? אם כן – מדוע? ניתן למיין לשתי קבוצות, או ליצור ביניהן רצף.
ניתוח המיון: מה המשותף לתמונות שביטאו בעינינו שמחה? מהי שמחה? האם היא רגש רצוני, שאדם בוחר בו, או תולדה של מצב מסוים?
הילדים כמובן מוזמנים להציע תמונות ומצבים נוספים המבטאים בעיניהם שמחה.
תמונות: